2018. december 31., hétfő

Téa Obreht – A tigris asszonya


Tartalom:
Egy háború pusztításaiból felocsúdó balkáni országban Natalia, a fiatal orvosnő megpróbálja feltárni nemrégiben elhunyt, imádott nagyapja halálának rejtélyes körülményeit. Kutatásai kiindulópontjául az idős férfi kedvenc olvasmánya, A dzsungel könyve szolgál, valamint a „halhatatlan emberről” szóló mendemondák – ezeket Natalia hajdani közös sétáik során hallotta a nagyapától. A történetek közül a legkülönösebb mégis az, amelyet nagyapja még sosem mesélt el neki: a tigris asszonyának legendája. Natalia csak úgy kaphat választ kérdéseire, ha megpróbálja megismerni és megérteni azt a távoli, elfeledett, népi hiedelmekkel és babonákkal teli világot, amelyből nagyapja indult.

Vélemény:
Nagyon régen vettem meg ezt a könyvet, akkor a címe tetszett meg, illetve hogy a Balkánon játszódik, gondoltam, akkor most végre kicsit megismerhetek olyan országo(ka)t, ami(k)ről a gimiben nem tanultunk semmit, ergo mely(ek)ről ma, vénebb fejjel se tudok kb. semmit, mert nem vettem a fáradtságot, hogy tájékozódjak.
Nos, megmondom őszintén, ebből a könyvből nem tudtam meg semmit a jugoszláv országok történelméről, így pl. a délszláv háború okairól sem és még a következményeiről is csak annyit, hogy utána országhatárok húzódtak ott, ahol korábban nem voltak és olyan emberek kezdték gyűlölni egymást, akik korábban egy nemzethez tartoztak.
De én vagyok a hülye, nem egy regénytől kéne elvárnom azt, hogy hiányos történelmi ismereteimet kipótolja, elolvashatnék pl. egy törikönyvet a témáról, de ehhez meg igazándiból lusta vagyok.
Amit ebből a könyvből megtudtam, az annyi, hogy eldugott falvakban az emberek folyton pletykálkodnak és mindenféle mendemondákban meg babonákban hisznek. Lényegében annyi derült ki, hogy az emberek ostobák. Ez nem újdonság. A legfurább az volt, hogy még az orvos Natalia is valamennyire hitt az ostoba mesékben és babonákban.
Bár a halhatatlan emberről és a tigris asszonyáról költött legendák szórakoztatóak voltak, de komolyan vehetetlenek, a regény többi része meg szimplán érdektelen volt számomra. Nagyon nehezen is értem a végére, kétszer is félbehagytam, egyszer több hónapra és inkább csak becsületből olvastam végig.
Az írónő egyébként szépen ír, valamennyire bele tudtam élni magam a történetbe, még úgy is, hogy egy csomó hülye mendemonda volt benne, a többi része pedig – ami arról szólt, hogy két orvos elutazik beoltani gyerekeket – egyszerűen unalmas volt.

Tetszési index:
55%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése