Tartalom:
Liesel imád olvasni, és ha csak teheti, könyveket lop. De a legkedvesebb könyve az, amit a pincében rejtőzködő zsidó fiú ír neki...
1939,
a náci Németország...
A
Halálnak sohasem volt még ennyi dolga, de ő már tudja, hogy ez
még csak a kezdet. Mert a Halál bölcs és kíváncsi, szeretne
mindent tudni az emberekről. Együtt is érez velük, ha csak ideje
engedi.
Ő
meséli el ezt a történetet, amely egy német kislányról,
Lieselről, a családjáról és a barátairól szól. Meg fanatikus
németekről. És egy zsidó fiúról, akit a háború alatt egy
pincében rejtegetnek.Liesel imád olvasni, és ha csak teheti, könyveket lop. De a legkedvesebb könyve az, amit a pincében rejtőzködő zsidó fiú ír neki...
És
egyszer csak hullani kezdenek a bombák...
(Forrás:
europakiado.hu)
Vélemény:
Őszintén
szólva ezt a könyvet én többnyire untam. De az igazságosság
jegyében először azt fejteném ki, hogy mi tetszett benne.
Nem
az áldozatok és nem is a náci fanatikusok szemszögéből mutatta
be a II. világháborút, hanem a német hátországban élőkéből.
Láthatjuk, hogy sokan éheznek, hogy vannak, akik gyűlölik a
zsidókat és vannak akik próbálnak segíteni nekik. Hogy a náci
Németország polgárai nem mind voltak szörnyetegek, hogy
igazándiból ők is olyanok voltak, mint más emberek: gyűlöltek,
szerettek, féltek, szenvedtek, tettek jót és rosszat is.
Az
a baj, hogy ezt enélkül a könyv nélkül is tudtam, ennél valami
többet szerettem volna megtudni, például azt, hogy mi lehetett az
átlag német fejében a náci eszmékkel kapcsolatban. Szerintem
nagyon érdekes lett volna, ha mélyebben megismerjük a náci
propaganda működési mechanizmusát, hogy hogyan mosták át az
emberek agyát, hogy gyűlöljék a zsidókat. De ez a regény igen
erőltetetten kerülte, hogy a náci fanatikusok (pl. Frau Diller)
fejébe tekintsen, gondolom azért, nehogy indulatot váltson ki az
olvasóban.
Voltak
kedves karakterek a könyvben. Mama, Papa, Liesel, Rudy, Max: mind
szerethetőek voltak. De sajnos a gondolataikról, a jellemükről, a
motivációikról nagyon keveset tudhattunk meg és amit megtudtunk,
az is nyálas, hatásvadász és hiteltelen volt.
Így
például nem értettem, hogy Liesel, aki a regény elején még
olvasni sem tud, hogy lehet annyira oda a könyvekért. Én csak
olyan dolgokért rajongok, amiket ismerek, tudom, hogy általában
milyen élményt nyújtanak nekem (jót). Nem így Liesel, ő még
olvasni se tud, de már nagyon fontosak neki a könyvek. Aztán Max
olyan költői lélek volt, mintha irodalmár lenne, holott elvileg
bokszoló volt.
Jó
lehetett volna, hogy a Halál volt a könyv elbeszélője. A Halál
mint narrátor eredeti ötlet, a kivitelezése viszont pocsék volt.
Ahogy a Halál a színekről zagyvált, a lelkek puhaságáról, meg
hogy milyen nehéz a munkája, az teljesen evilági volt (konkrétan
egy holdkóroshoz hasonlított, nem pedig egy természetfeletti
lényhez) és számomra igen irritáló is. Az pedig, hogy minden
fordulatot jó előre elárult nekünk, teljesen unalmassá tette a
regény cselekményét.
És
ha a cselekményben nincsenek váratlan csavarok, a karakterek
elnagyoltak, az elbeszélő stílusa pedig fárasztó, akkor az már
nem egy jó könyv. Még akkor se, ha valamennyire újszerűen
közelített a nácizmus témájához. De amit külön
megbocsáthatatlannak tartok ebben a regényben, az a hossza. Ha
jóval rövidebb lett volna, akkor elkönyvelem egy kedves
karakterekkel teli, giccses, hatásvadász, de némileg szokatlan
alkotásnak, amit egyszer azért érdemes volt elolvasni.
(Egyébként
az, hogy még csak igazán felbosszantani se tudtam magam ezen a
könyvön, mutatja igazán, hogy mennyire semmilyen.)
SPOILERES
VÉLEMÉNY: (A
megtekintéséhez
egérrel jelöljétek ki a bekezdéseket.)
Kicsit
részletesebben is kifejteném, hogy mi volt a problémám a
szereplőkkel, mert főleg miattuk nem működött nálam ez a
regény.
Liesel:
Minden éjszaka rémálmai vannak az öccse halála miatt, mégse
tudunk meg semmit arról, hogy milyen viszonyban volt az öccsével,
mert éber állapotában már egyáltalán nem foglalkozik a kislány
vele, úgy tűnik, nem is gondol rá. Liesel ír egy rakat levelet az
anyjának, amiből azt gondolnám, szerette őt. Mégis az anyjáról
se beszél senkivel, nem tudjuk meg, mit jelentett neki, hogyan éltek
mikor még együtt voltak mint család. Liesel apjáról még a
semminél is kevesebbet tudunk meg (talán az író kellően kimerítő
jellemábrázolásnak vélte, hogy apuka kommunista volt, de nekem ez
nem az), bár a könyv legalább azt az egyet nem erőltette, hogy
Lieselnek az apja is nagyon-nagyon fontos volt.
Azt
már kifejtettem, hogy Liesel könyvimádatát mekkora ostobaságnak
tartom. De ha már annyira odáig van tőlük, akkor legalább egy
helyen kifejthetné, hogy mit jelentenek neki a könyvek, miért
szeret annyira olvasni. Ehelyett lopkodja őket, meg le van írva,
hogy mindegyiket elolvasta vagy százszor, és ettől már el is kéne
hinnünk, hogy milyen könyvmoly ez a kislány.
Rudy:
Az ő jellemét se értettem, elvileg okos fiú, jó tanuló, mégis
csupa baromságot csinál egymás után. Kötekszik a Hitlerjugend
kisfőnökkel, el akar menni a világba az apját megkeresni. Persze
mondhatnám, hogy a túlfejlett igazságérzéke miatt csinálja
ezeket. De ezek akkor is gyerekes, buta dolgok. De a Liesel után
koslatását se értettem. Kb. az első találkozásuk után elkezdi
nyaggatni a kislányt, hogy adjon neki egy csókot, és a folyamatos
elutasítás ellenére se ábrándul ki belőle. Bocsánat, de én
ezt se nagyon tudtam elhinni, hogy egy gyerekszerelem lehet ennyire
állhatatos.
Papa
(Hans Hubermann): Még az ő karaktere volt a leghihetőbb nekem.
Róla legalább megtudjuk, hogy miért nem hajlandó gyűlölni a
zsidókat (míg a zsidógyűlölőkről nem tudjuk meg, hogy miért
azok). Azért, mert az a háborús bajtársa, akinek az életét
köszönheti, zsidó volt. Viszont azt nagyon hatásvadásznak
éreztem, hogy minden éjjel Liesel mellett virrasztott, ha az
rosszat álmodott és hajnaltájt olvasni tanította a kislányt. A
napi munkája után nyilván meg tudja ezt tenni minden nap, még
pedig úgy, hogy boldog is tőle... Aha, hát hogyne.
Mama
(Rosa Hubermann): Nagyon érdekelt volna, hogy ő miért tartja az
önkifejezés fő módjának a káromkodást. De tényleg. Nem akarok
álszent lenni, én is tudok cifrákat mondani, de főleg olyankor,
ha ideges vagy dühös vagyok. Esetleg Rosa mindig ideges vagy dühös?
De hát a könyv nagyon erőltette, hogy ő valójában egy
gondoskodó, szerető feleség és anya. Érteném az agresszív
viselkedését, ha Liesel vagy a férje elnyomnák őt vagy nem
szeretnék, de ilyesmiről szó sincs, mert ők mind hű de nagyon
szeretik egymást, ugyebár. Így végül arra jutottam, hogy azért
káromkodik, mint a kocsis, mert az író azt gondolta, hogy Rosa
ettől lesz színes egyéniség. Szerintem csak nevetséges volt.
Max
Vandenburg: Róla se tudunk meg sokat, csak annyit, hogy szeret
verekedni és egy barátja bújtatta sokáig. Ja, meg hogy
nagyon-nagyon lelkiismeret-furdalása van, részben mert hátrahagyta
a családját, és részben mert veszélybe sodorja azokat, akik
bújtatják őt. Ez még rendben is lenne. De nem értem, hogy azok a
lírai mesék, a fölötteállókról meg a szórázóról honnan
jönnek belőle. Mondjuk lehet, hogy kicsit belegágyult a
bezártságba, és így lettek ezek az agymenései. De valahogy nem
tudtam őszintének tartani e műveit, amikor a saját anyját simán
otthagyta, pedig tudnia kellett, hogy akkor többet nem fogja látni.
Végezetül
pár szót a könyv végéről. Szerintem rossz ötlet volt egyszerre
megölni az összes fontosabb szereplőt. Sokkal drámaibb, ha
egyesével hullanak el. És még drámaibb lett volna, ha az
elbeszélő nem árulja el ezt a végkifejletet több száz oldallal
a könyv vége előtt... Így sajnos egyáltalán nem tudtam sajnálni
őket. Liesel látványos vergődése meg hatásvadász
megnyilvánulásai (megcsókolja a halott Rudyt meg a halott Papa
mellé teszi a harmonikáját) pedig inkább nevetségesnek hatottak,
mint őszintének.
Tetszési
index:
55%
Bizonyos dolgokkal egyetértek, főleg talán azzal, hogy kaphattunk volna betekintést abba, hogy akik gyűlölik a zsidókat, és ennyire fanatikus követői Hitlernek, azok miért lettek ilyenek. De mivel Liesel szemszögéből ismerjük meg a legtöbb dolgot, ezért én végül efölött (talán nagylelkűen) átsiklottam. Azzal is egyetértek, hogy sokszor hatásvadász a történet, de mivel bele tudtam élni magam, ezért engem ez nem zavart.
VálaszTörlésA karakterekkel kapcsolatban viszont nem értek egyet, én nagyon megszerettem őket, és számomra hitelesek voltak. Liesel rajongása a könyvek iránt szerintem abból indult, hogy ez volt az egyetlen kézzelfogható dolog, ami az öccsére (és talán az anyjára is) emlékeztette. Szerintem ezért ragaszkodott hozzá annyira, akkor is, ha nem tudott olvasni. Később pedig szerintem megszerette az olvasást, részben köszönhetően annak, hogy a Papával közösen olvasott, ez egy közös program volt nekik, részben pedig nyilván az olvasás élménye miatt is.
Én el tudom képzelni hogy Papa tényleg minden éjjel ott volt Liesel mellett, hiszen neki nincs munkája! Legfeljebb alkalmi, de az is ritkán. Szóval szerintem van lehetősége napközben is pihenni. Akkor már inkább az a kevésbé hihető, hogy Liesel alig alszik éjjelente, hiszen neki még több alvásra lenne szüksége.
Rosát én úgy képzeltem, hogy ő tényleg ingerült jellem, a regény elejefelé Hans tesz is egy megjegyzést az orra alatt, hogy mi lett abból a nőből, akibe anno beleszeretett.
Végezetül: sajnálom, hogy még csak felbosszantani se tudott téged ez a könyv! :D
(Nagyon tetszett ez a megjegyzésed.)
Igaz, hogy főleg a kislány szemével láttuk a történéseket, de azért mégis a Halál volt a narrátor, ha azt el tudta mesélni, hogy a Papa életét miként mentette meg egy zsidó, akkor bele lehetett volna írni valami történetet arról is, hogy pl. Frau Diller miért lett fanatikus náci. Csak ezt nyilvánvalóan nem akarta az író, mert akkor a műve nem lett volna elég nyálas. :)
TörlésÉn is írtam, hogy szerethetőek voltak a karakterek :), csak nekem túlságosan szerethetőek voltak, nekem az volt a benyomásom, hogy az író nagyon akarta, hogy ők hű de szerethetőek legyenek, és ettől nekem inkább hiteltelenek lettek.
A Papát illetően lehet, hogy igazad van és nappal aludt, de nekem az volt a benyomásom, hogy ha épp nem volt munkája, akkor is eljárt otthonról, hogy hátha talál valamit. Igaz, Liesel viszont tényleg keveset aludhatott, de én úgy voltam vele, ő még fiatal, így jól bírja. :D
:) Szerintem Lieselnek be kellett volna ájulnia az iskolában az unalmas órákon.
Törlés