Előzmények:
Korábban olvastam már az
írónőtől a VadÁdám-trilógia első két részét, azok nagyon tetszettek, különösen
az első rész, a Guvat és Gazella. Ezért már A Szolgálólány meséjét is rég
terveztem elolvasni, s mivel a Mini-könyvklubban ezt szavaztuk meg szeptemberi
olvasmánynak, így végre sort is kerítettem rá.
Tartalom:
Fredé hasznos asszony, a jövő
letéteményese. Olyasmire képes, amire csupán a nők töredéke: gyermeket szülni.
Gileád állama különös figyelmet fordít arra, hogy ő és társai megértsék, a
szülés életük egyetlen célja és értelme. A vallási fundamentalista alapokon
kormányzott ország átnevelőközpontokban készíti fel a termékeny nőket, hogy
aztán az uralkodó elithez tartozó családokhoz kerülve két éven belül teherbe
essenek a ház urától - a féltékeny, ám gyermekre vágyó Feleségek irigy pillantásaitól
kísérve.
Fredé a Parancsnok házában
igyekszik belesimulni a hétköznapokba, megfelelni a dogmatikus vallási
előírásoknak és mindenekelőtt megfoganni. Ha eltévelyedik, felakasztják a
Falra, vagy kiűzik a Telepekre a Nemnők közé hullákat égetni. A Parancsnok
azonban egy este a szobájába hívatja, a szigorú tiltás ellenére teljesen
egyedül, amire Fredé akkor sem mondhatna nemet, ha akarna.
Margaret Atwood disztópiája megrázó vízió egy olyan világról, ahol a nők egyetlen szerepe, hogy a vallás, az állam és a szaporodás szolgálatában állnak. A szerző „ellenjóslat”-nak nevezte regényét, mondván, ha ez a jövő részletesen leírható, talán nem fog bekövetkezni.
Margaret Atwood disztópiája megrázó vízió egy olyan világról, ahol a nők egyetlen szerepe, hogy a vallás, az állam és a szaporodás szolgálatában állnak. A szerző „ellenjóslat”-nak nevezte regényét, mondván, ha ez a jövő részletesen leírható, talán nem fog bekövetkezni.
A mára klasszikussá vált
kultuszregényt 1986-ban Booker-díjra jelölték, 1987-ben pedig megnyerte az első
Arthur C. Clarke-díjat; több mint negyven nyelvre lefordították, és számos
filmes és színházi feldolgozás után 2017-ben tévésorozatot is bemutattak
belőle.
(Forrás: bookline.hu)
Vélemény:
Egy kínos tévedésemmel kezdeném
az értékelést, nevezetesen, hogy mikor először olvastam a könyv fülszövegét,
akkor azt gondoltam, hogy ez a Fredé milyen szép név, olyasmi, mint a Frida,
csak még jobb a hangzása. Egészen addig gondoltam ezt, amíg egy ajánló
olvasásakor ki nem derült a számomra, hogy a Fredé név annyit jelent: Fred
tulajdona. Ezután már valahogy nem tartottam annyira szép névnek…
Ez a könyv Fredé szemszögéből
meséli el azt, hogy a demokratikus Amerikából miként lett férfiközpontú
diktatúra. Vagy teokrácia. Ez nem volt nekem egyértelmű, hogy az egyház kezében
van itt a hatalom, vagy a valójában nem vallásos férfi vezetők az egyházat
csupán használják az elnyomás eszközeként. Én az utóbbira tippelnék.
Látjuk Fredé jelenét, ahogy
szolgálólányként tengeti életét, s visszatekintéseiből megismerjük a múltját
is, hogy mi mindent vesztett el: először
„csak” az önállósághoz való jogát (a férje tulajdonába adták a vagyonát), aztán
a családját, a barátait, a szabadságát.
Megkapjuk ebben a regényben egy „jó”
diktatúra minden összetevőjét: államcsínnyel a hatalom megragadása, a demokratikus
intézmények, az alkotmány fokozatos felszámolása, erőszak alkalmazása, ha a nem
kellően megértő népből néhányan tüntetni merészelnek vagy más módon ellenállnak
(pl. Fredé és családja szökni próbált), végül tömeges agymosás, s ha ez nem
vezet célra, akkor deportálás vagy kivégzés.
S természetesen egy „jól nevelt”
diktatúrának szüksége van egy ideológiára is, nem azért, mintha az
ideológiájának megfelelően működne (mert nyilván nem), hanem mert a szép
elmélet mellé sok embert oda lehet állítani, sokan támogatják. Aztán persze,
hogy a gyakorlat kissé más, az szinte fel se tűnik… Vagy ha mégis, hát jobb, ha
hallgatsz róla, ha életben akarsz maradni.
Itt az ideológia az, hogy a
nőnek otthon a helye, a gyereknevelés és a háztartás vezetése lehet csak a
munkája, más nem. Így nem lehet saját vagyona sem. S az egész a Bibliával van
megtámogatva, hogy hiszen akkor is így éltek a nők, s milyen jó volt nekik úgy.
Biztos vagyok benne, hogy
bizonyos fokú támogatottságot élvezett ez az ideológia a regényben is, meg ma
is, a valóságban is. Rengetegen (főként férfiak, de biztos, hogy nők is
akadnak) gondolkodnak úgy jelenleg is, hogy a nőnek a konyhában lenne a helye…
Legfeljebb nem merik hangosan kimondani, mert nem ez az uralkodó ideológia most.
De a könyvre visszatérve: Fredé eléggé elszigetelten él, így az nem derül ki a
regényből, hogy ott mennyire támogatott ez az állami ideológia. ENYHE
SPOILER, jelöld ki a bekezdést egérrel, ha el szeretnéd olvasni: De azt
megtudjuk, hogy Fredé „tulajdonosa”, a parancsnok őszintén jónak (bár elismeri,
van, akinek ez rosszabb – de ez természetesen nem ő) gondolja ezt a
berendezkedést. Ez egyébként nagyon érdekes beszélgetés Fredé és a parancsnok
közt. Ki is akasztott, hogy mikor a parancsnok megkérdi Fredét, hogy mit
felejtettek ki szerinte, ő azt feleli, az érzelmeket. Persze az érzelmek is
fontosak, de azt miért nem említette, hogy a szabadság, a választás szabadsága
is hiányzik az ő csodálatos rendszerükből? Talán nem mert ennyire őszinte
lenni.
De ennek a könyvnek nem az a fő
erőssége szerintem, hogy mennyire hihető disztópiát mutat be (nagyon hihetőt),
hanem az, hogy mennyire személyes a hangvétele, hogy Fredé szemszögén keresztül
mennyire átélhető az, hogy egy ilyen diktatúra mit tenne az emberekkel. Hogy
egy ilyen rendszer a kétszínűségen, sunnyogáson, egymás elárulásán alapulhat
csak. (SPOILER: A parancsnoknak, aki ugye elvileg elégedett ezzel a
rendszerrel, az már nem tűnik fel, hogy ő maga is megszeg egy csomó szabályt,
mert személytelennek vagy pusztán kényelmetlennek tartja őket… Nem veszi észre,
hogy ez egy hazug rendszer, s őmiatta is az.)
SPOILERES VÉLEMÉNY:
Durva a könyv vége, mert nem
tudjuk meg, mi lett Fredével, mi lett a férjével, a lányával, az anyjával,
bárkivel a könyv szereplői közül (na jó, a parancsnokról kiderül, hogy
tisztogatás áldozata lett kicsivel Fredé „meséjének” vége után). Nem tudom, ez
miért zavar ennyire, hiszen valószínűleg egyikőjük sem ágyban, párnák közt
hunyt el százéves korában, happy endet akkor sem kaphattam volna, ha megtudom,
mi lett velük. De ettől még zavar.
A könyv legvégén derül csak ki egyértelműen,
hogy a demokratikus államrend felszámolása államcsíny által történt (az elnök
és a képviselők lemészárlása révén). A könyv elején Fredé azt mondja – hisz ő
így tudja – az iszlám fanatikusok tették ezt (bár a rájuk kenték kifejezést használja,
szóval ő is sejthette, hogy ez nem volt igaz). Mindez azért volt érdekes nekem,
mert a könyv 1985-ben jelent meg, s bár nem tudom, akkoriban mennyire lehetett
erős a terrorista fenyegetettség Amerikában, gyanítom, közel sem annyira, mint
jelenleg. S talán az iszlámtól való félelem, az előítéletek sem lehettek
annyira erősek akkor, mint ma. De mintha az írónő előre látta volna, hogy lesz
ez még rosszabb is. S igaza is van, a rasszizmus örök, még a mostaninál is
lehet rosszabb a helyzet, még talán oda is eljuthatunk, ami a könyvben van,
hogy egy államcsínyt iszlám terroristákra fogjanak, s lesznek, akik el is
hiszik. Ugyanakkor az érem másik oldala, hogy terroristák valóban vannak,
manapság sokkal inkább, mint a regény megjelenésének idején.
Tetszési index:
95%
Nekem kb. a könyv háromnegyedénél esett le, hogy mit jelentenek a nevek... Az kemény pofon volt nekem.
VálaszTörlésAmi Fredé és a parancsnok közötti beszélgetéseket illeti, én sem értettem, hogy miért csak ezt mondta. Valamint az éjszakai kiruccanás hátterében húzódó dolgok sem voltak világosak. Most akkor király ez a rendszer vagy mégsem? Ha neki, mint felső vezetőnek sem teljesen betartható a rendszer, akkor hogy várja el a szolgálólányoktól, hogy mindennek fejet hajtva elfogadják?
Hát a név... először nekem is tetszettek. Fredé, Glené, olyan szép csengésűek. Aztán leesett. Na az fájt. Az ember rögtön kiábrándul. :)
TörlésNem azért emeli ki Fredé a szeretetet a parancsnokkal való beszélgetéskor, mert ő ebbe beleérti a választást, hogy kit akar szeretni? Én így értelmeztem, hogy ebben burkoltan benne van a választás szabadsága, legalább a szívügyekben, ha a pénzügyekben, munkában, stb. nem is. Végülis Fredé leginkább a szeretteit hiányolja korábbi életéből, nem a munkáját, vagy az általános értelemben vett szabadságát.
Van abban valami, amit mondasz, de ha már közvetlen beszélgetésbe kezdtek, én több mindent is mondtam volna, nem csak ezt. Mert ezen felül azért nekem fontos lett volna, hogy emberszámba vegyenek, nem csak testi és szerelmi téren, de mint ember. Bár lehet, annyira átmosták az agyát, hogy neki ez már nem is annyira fontos.
TörlésSzerintem a szerettei voltak neki a legfontosabbak, de azért azt nem mondanám, hogy a munkája meg a pénzügyi önállósága nem hiányzott volna neki. Hiszen amikor megszüntették a nők bankszámláit, és a férje vigasztalni akarta, akkor keserűen gondolt arra, hogy ők már nem egymáséi, hanem ő a férjéé.
TörlésÉn úgy tudnék válaszolni a kérdéseidre, hogy a parancsnoknak király ez a rendszer, mert csak azokat a szabályokat tartja be, amik megfelelnek neki. Azoknak, akik ezt nem tehetik meg, nyilván nem annyira király. És szerintem azért várja el Fredétől és a szolgálólányoktól, hogy boldogan elfogadják az alárendeltségüket, mert 1. ők nők és nekik kuss a nevük, 2. valójában nekik boldognak kéne lenniük ebben a király rendszerben, ha nem azok, az az ő hibájuk.
VálaszTörlésInnentől SPOILER:
Bár egyébként a könyvbeli parancsnok szerintem megpróbál darabokat visszaadni Fredének a régi életéből, ezért ad neki ajándékokat és részben ezért viszi a kiruccanásra. Mintha a könyvbeli parancsnok a lelke mélyén jobban bírná azt a rendszert, ahol a nőknek is vannak jogaik. A sorozatbeli parancsnoknál viszont ugyanezek a dolgok nekem inkább úgy hatottak, hogy csak szórakozni akar Fredével és megvenni a hallgatását. Vagy nem is tudom már. :D
A könyvbeli parancsnok valóban kicsit könnyíteni akart Fredé helyzetén, de még így is nagyon lenézte, meg tárgynak kezelte. A sorozatból még csak az első részt láttam, de Fredé sem azt a képet mutatja magáról, mint a könyvben. Érdekes, nem tudom melyik fog jobban tetszeni!
VálaszTörlés