Előzmények:
Bevallom, nem annyira hiszek
abban, hogy sok értelme van a különböző önsegítő könyvek olvasgatásának, mert
ha az emberben magától nincs meg a szándék (és aztán a cselekvési képesség)
arra, hogy változtasson az életén, akkor ezen egy könyv sem tud segíteni. Talán
elgondolkodtatja az embert erről-arról, de érdemi változást nem eredményez az
életében. De ez persze az én véleményem csak.
Amiért mégis elolvastam ezt a
könyvet, az az, hogy a sokféle vallás közül a buddhizmus az, ami még a
leginkább hihető nekem (nem, azt azért nem mondanám, hogy buddhista vagyok), és
a Dalai Láma szimpatikus embernek tűnt nekem, érdekelt, hogy mi lehet az
életfilozófiája.
Fejezetenként végig fogom venni a
könyvet, a számomra fontosabb vagy érdekesebb gondolatokat kiemelem, és leírom,
hogy miért voltak ezek fontosak nekem vagy miért vitáznék velük.
1. fejezet: A boldogsághoz való
jog
A Dalai Láma saját bevallása
szerint boldog, és ez szerinte elérhető cél mindenki számára. A tudat edzésével
valósítható meg.
Ezen a ponton (az 1. fejezet első
oldalán) én hiányolni kezdtem, hogy nincs definiálva, mi a boldogság. Ha már az
egész könyv erről szól, akkor csak ki kéne derülnie belőle, hogy mi is az, nem?
Mindenesetre az egész könyvből nem derült ki nekem, hogy mi a boldogság. Arról
szó van folyamatosan, hogy mi okoz boldogságot, de az, hogy milyen érzés az,
amikor boldogok vagyunk, nem derül ki. Persze nyilván nem véletlen ez, mindenki
mást ért boldogság alatt. Van, aki szerint az a boldogság, ha minden szép és jó
az életében, és folyamatosan egy „én vagyok az élet császára” érzésben
fürödhet, de lehet boldogságon érteni azt is, ha elérjük a lelki békét, ha
együttérzők vagyunk másokkal, ha nincs bennünk gyűlölet – én úgy vettem ki,
hogy a Dalai Láma értelmezésében ez utóbbi a boldogság.
No de ne ugorjunk ennyire előre a
könyvben. Tehát a Dalai Láma szerint a tudat edzésével felismerhetjük, hogy mik
azok a tényezők, amik boldogsághoz vezetnek, s mik azok, amik szenvedéshez, s
ezután már csak ki kell iktatnunk az utóbbiakat.
2. fejezet: A boldogság forrásai
A pszichiáter szerző ismertet két
esetet, az egyikben egy ismerőse, aki váratlan nagy pénzhez jutott, azt
állította, hogy bár kényelmesebb lett az élete, de nem lett boldogabb tőle. A
másikban egy másik ismerőse, aki HIV pozitív, azt mesélte neki, hogy mióta tud
a betegségéről, azóta jobban értékeli az életet, kvázi boldogabb.
E két eset és más kutatások is
azt támasztják alá, hogy a boldogságot inkább az ember tudatának állapota
határozza meg, semmint a külső események. A siker vagy egy tragédia csak
átmenetileg befolyásolja boldogságszintünket, az adaptációs időszakot követően
visszatér alapállapotába.
Közérzeti szintünk részben
genetikailag meghatározott, azonban a tudatunk segítségével javítani tudjuk
boldogságszintünket. Elégedettségünk szintjét pedig az határozza meg, hogy
mihez/kihez mérjük magunkat és helyzetünket. A pszichiáter szerző szerint
biztos, hogy nem leszünk elégedettek jövedelmünkkel, ha a szomszédunk többet
keres.
Ez valami amerikai dolog lehet,
hogy jobban kell keresni, mint a szomszéd, de kollégákhoz, hasonló beosztásban
lévő ismerősökhöz való viszonyítás szerintem ésszerű. Ha ők többet keresnek,
pedig kb. ugyanazt a munkát végzik el, mint én, az szerintem jogosan gondolkodtatja el az embert, hogy ennek mi lehet az oka, s bizony
befészkelheti magát az emberbe egy kis irigység is. Azt hiszem, az én
hozzáállásom a pénz dologhoz most már olyan, hogy meglegyen az, ami a
mindennapi kiadásaimat fedezi, és azon felül is egy kis plusz, szórakozásra,
utazásra, de nem elsődleges szempont az életemben az, hogy jól keressek.
A kutatók szerint az elégedettség
szintje javítható azzal is, ha megváltoztatjuk nézőpontunkat, ha rájövünk, hogy
a dolgok alakulhattak volna rosszabbul is.
Ezt én is be szoktam vetni néha,
ha valamivel elégedetlen vagyok, de őszintén szólva engem az a gondolat, hogy
lehetne mennyivel rosszabb is az életem, csak ideig-óráig nyugtat meg, hosszabb
távon nem. De biztos, valamit rosszul csinálok. :)
A Dalai Láma ismerteti, hogy a
buddhizmus szerint négy tényezőnek van szerepe az elégedettségben vagy
boldogságban: vagyon, világi elégedettség, lelkiség és megvilágosodás. Világi
értelemben véve a boldogságot, a Láma szerint szükségünk van jó egészségre,
vagyonra és barátokra. Azonban, hogy az ember élvezni tudja ezeket, abban a
tudatállapotának van meghatározó szerepe. Nyugodt tudat, lelki béke szükséges
ahhoz, hogy meg tudjuk élni a boldogságot. A lelki béke és a nyugalom pedig – a
Dalai Láma szerint – a szeretetben és együttérzésben gyökerezik.
Ezek szerint, akiben nincs
szeretet és együttérzés, vagy csak kevés van, az nem is érheti el a lelki
békét? Nincs ez így kifejezetten kimondva a könyvben, de szerintem a Láma
véleménye az, hogy igen, ezek nélkül nem lehetünk boldogok. Én ezt kicsit
korlátolt hozzáállásnak tartom, persze jó érzés lehet, ha az embernek sok
szerette van, és még az idegenekkel is együttérző tud lenni, de valóban
kizárólag ezek boldogítanak?
3. fejezet: Tudatunk felkészítése
a boldogságra
A Dalai Láma szerint a boldogság
keresése felé tett első lépés a tanulás. Meg kell tanulnunk, hogy a negatív
viselkedés káros, a pozitív érzelmek a segítségünkre vannak.
Bevallom, szerintem a negatív
szóban magában benne van, hogy káros, a pozitívban pedig az, hogy hasznos,
szóval ezt elég tartalmatlan gondolatnak tartom önmagában. De a Láma ad
útmutatást arra nézve is, hogy mi a negatív és mi a pozitív érzés. Negatív
érzések a félelem, gátlások, bizonytalanságérzet, magányosság, amik – szerinte
– a gyűlölet vagy düh miatt fejlődnek ki. A kedvesség és együttérzés viszont
pozitív dolgok.
Én azzal azért vitáznék, hogy
csak gyűlöletből fakadhatnak az embernek rossz, kellemetlen érzései. Például
megfelelési vágy is okozhat rossz érzéseket, ha úgy véljük, nem tudunk
megfelelni az elvárásoknak. Nem tudom, hogy a Láma tényleg így értette-e, hogy
minden rossz érzés gyökere a gyűlölet, lehet, hogy ezt csak egy példának szánta.
Szóval a Láma véleménye az, hogy
a tudat edzésével, a pozitív tudatállapotokra való koncentrálással, a negatív
gondolatok száműzésével megvalósítható egy belső átalakulás. Ha ezt sikerül
elérnünk, akkor ha valami kellemetlenség ér is minket, az nem rendít meg minket
mélyen, nem jelenik meg a gyűlölet. A pszichiáter szerző ennek alátámasztására
kutatási példákat is hoz, az agy alkalmazkodik, tanul (jéééé :)).
4. fejezet: A velünk született
boldogság visszaszerzése
A Láma szerint az alapvető emberi
természet a gyengédségen és együttérzésen alapul. Hisz benne, hogy ha sok
erőszakon és szörnyűségen megyünk is keresztül, a belső és külső
konfliktusainkra a végső megoldást a gyengéd és együttérző alaptermészetünkhöz
való visszatérés hozza meg.
A pszichiáter szerző szerint a
nyugati gondolkodás azon alapul, hogy az embert önző, egocentrikus, agresszív
lénynek tételezi fel. Ha a Dalai Láma szemléletét magunkává tesszük, az máris a
bizalom és nyugalom érzését adja, vagyis boldogabbak leszünk.
Azzal egyet tudok érteni, hogy
mai gondolkodásunkban az ember agresszív lénynek van feltételezve, a híradóból
is csak az árad, hogy milyen agresszív dolgokra képes az ember, nehéz ettől
elvonatkoztatni. Valóban nyitottabbak és segítőkészebbek lennénk idegenek felé
is, ha azt feltételeznénk róluk, hogy barátságosak, nem pedig teszem azt, csak
átverni akarnak. Ugyanakkor biztos mindenkinek vannak kellemetlen
tapasztalatai, amikor valaki visszaélt a bizalmával, kihasználta azt. Nem
tudom, erről mi lehet a Dalai Láma véleménye, akkor is segítenünk kell-e
valakinek, ha tudjuk (vagy valószínűnek tartjuk), hogy átver minket, vagy már
vert át minket. Valószínűnek tartom, hogy azt mondaná, igen (vagy azt, hogy ha
nem is segítünk, legalább ne ártsunk neki), de bevallom, én ennek nem sok
értelmét látom. Persze bízhatunk abban, hogy az illető esetleg magába száll, de
mi ennek a realitása, de tényleg? Szerintem nem sok. De valószínűleg az én
gondolkodásommal van a gond, túl realista vagyok, kicsit idealistábbnak kéne
lennem ahhoz, hogy azonosulni tudjak a Láma gondolataival.
Az persze csodás lenne, ha
mindenki úgy gondolkodna, mint a Láma, ebben az esetben az emberek nem vernék
át egymást, úgy élne mindenki, mint egy nagy boldog család, de ennek szintúgy
nem nagy az esélye, hogy valaha bekövetkezne.
Ezekkel a tényekkel nyilván a
Láma is tisztában van, ennek ellenére az a filozófiája, hogy az ember a
rendelkezésére álló időt úgy használja ki a legjobban, hogy ha teheti, más
embereket szolgál. Ha nem, akkor legalább tartózkodjon attól, hogy kárt okoz
nekik.
Utóbbit (károkozástól való
tartózkodás) még megvalósíthatónak is tartanám, de ez tutira nem okoz
boldogságot szerintem. Elfogadom, az jó érzés, ha segítünk valakinek, de azzal
nem tudok azonosulni, hogy bárkinek, mindenkinek segítenem kellene, azzal pláne
nem, hogy csak ez okozhat boldogságot nekem. Illene azt is elárulnom, hogy
akkor mi okozhat még boldogságot nekem? Például egy jó könyv olvasása,
sportolás, zenehallgatás, ilyesmik. De azt minden további nélkül elhiszem, hogy
a Lámát az és csak az teszi boldoggá, ha segíthet másoknak, együttérző lehet. Ő
biztos sokat gondolkozott azon, hogy mi okozhat boldogságot, valószínűleg
többet, mint én. Lehet, hogy engem is az kellene, hogy maradéktalanul boldoggá
tegyen, ha segítek másnak, vagy ha csak meghallgatom a lelki bajait. Az az
igazság, hogy engem ezek a dolgok egy bizonyos dózis felett inkább fárasztanak,
mint boldoggá tesznek. De nem vagyunk egyformák, a Láma bizonyára nem így van
ezzel.
5. fejezet: Az intimitás új
modellje
A Dalai Láma állítása szerint
sosem érzi magányosnak magát. Szerinte ez azért van így, mert ő pozitívabb
szemszögből tekint az emberekre, s ez kapcsolatot hoz létre velük. Itt is
hangsúlyozza az együttérzés fontosságát (mármint a kapcsolatteremtésben).
A pszichiáter szerző elmélkedik
egy sort arról, hogy a nyugati ember hajlamos azt hinni, hogy ő aztán mindenki
mástól függetlenül megállja a helyét. Holott elég, ha belegondolunk, hogy az
ingük elkészítéséhez hány ember munkájára volt szükség, s máris láthatjuk, nem
vagyunk függetlenek.
Az intimitás jót tesz a
közérzetnek, az egészségnek (a könyv szerint ez bizonyított), de az intimitásba nem csak a romantikus kapcsolatok tartoznak bele, hanem a barátok,
család, akikkel megoszthatjuk legbelsőbb önmagunk. A nyugati kultúra a „léteznie kell a különleges lénynek, aki a másik felünk” elmélet révén csak a
romantikus kapcsolatot ismeri el intimnek, holott másfajta kapcsolatok is
lehetnek azok.
Ezekkel a gondolatokkal nem
akarok vitázni, szerintem elég triviálisak.
Na jó, idáig jutottam most ezzel
az értékeléssel. Igazándiból van még tíz fejezet, de azok nekem nem voltak túl
érdekesek, nagyobbrészt ugyanazt a gumicsontot rágtuk tovább, mint a könyv
elején, együttérzés fontossága; képzeljük magunkat a másik ember helyébe, akkor
jobban megértjük őt; készüljünk fel előre a szenvedésre, tekintsük azt az élet
velejárójának; ha szenvedünk, gondoljunk arra, hogy mások is szenvednek, attól
jobb lesz; tudjunk nézőpontot változtatni; ne féljünk a változásoktól; szeressük
magunkat, de ne legyünk önteltek, stb. Ezeket is eléggé nyilvánvaló dolgoknak
tartottam, különösebben nem kötött le a könyv további része. Persze az egy
dolog, hogy elméletben én is tudom és egyet is értek ezekkel a gondolatokkal,
és más a gyakorlat…
Nem volt azért ez rossz kis
könyv, de a mondanivalója nagy része nem kötötte le igazán a figyelmemet.
Viszont az feltűnő volt, hogy a Dalai Láma milyen toleranciával viseltetik
minden és mindenki iránt, így például az összes világvallás iránt, a sokszor elég
ostobán viselkedő pszichiáter szerző iránt, és nem képzeli azt, hogy a
buddhizmusnak kellene mindenhol elterjednie (legyünk őszinték, a legtöbb
világvallás és képviselői azt hiszik, hogy az ő vallásuk az egyedül üdvözítő). Tiszteletet
érdemel, hogy ő nem bort iszik és vizet prédikál, hanem tényleg azon elvek
szerint él, amiből megpróbál átadni a hallgatóságának. Én nem tudnék így élni,
de egy-két gondolatát majd igyekszem azért hasznosítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése