2017. június 8., csütörtök

Iain M. Banks – A játékmester

Előzmények:
A Kultúra sorozat 6. kötete („Nézz a szélbe”) akadt először a kezembe, azt már nem tudom pontosan, miért vettem meg, talán tetszhetett a címe meg az, hogy „Kultúra” a neve benne egy…hm, minek is? Világnak, civilizációnak, valaminek…
Aztán elkezdtem olvasni, és olyan érzésem volt végig (mert azt hiszem, végigolvastam, bár 100%-ra azért nem vagyok benne biztos), hogy miiiiiii vaaaaaaaaaaaaaaaan? Egy teljesen szürreális világ tárult elém, szürreális lényekkel, nem értettem ki kicsoda (vagy micsoda), mit miért csinál és egyáltalán… Emlékszem, az különösen zavart, hogy a drónoknak aurájuk van és ennek színe fejezi ki a hangulatukat. Baromságnak könyveltem el az egészet, de aztán egy blogon olvastam, hogy a Kultúra sorozatot „A játékmester”-rel érdemes elkezdeni, mert ha azt olvastad, akkor jobban érthetőek a későbbi részek. Úgyhogy elhatároztam, hogy valamikor el fogom olvasni azt a könyvet.

Tartalom:
Az emberiség már szétszéledt a galaxisban, és hála a magasfokú technológiai fejlettségnek, mindenki megkaphatja, amire éppen szüksége van. Vége a betegségeknek, és vége a halálnak is. Az élet nem szól másról, mint különféle játékokról, partikról és szórakozásról.
Jernau Morat Gurgeh a galaxis leghíresebb játékosa, minden táblás és stratégiai játék nagymestere. Elunva a sikereket új kihívásokra vágyik, és egy távoli bolygóra, Azad Birodalmába utazik, hogy próbára tegye magát az ott élők legendás játékában. Egy játékban, amely annyira összetett, annyira életszerű, hogy a végső győztest a birodalom császárává koronázzák. De bármilyen nagy játékos is Gurgeh, nem számol a háttérben zajló sötét összeesküvésekkel, árulással, zsarolással. Amikor úgy dönt, hogy részt vesz a játékban, nem csupán hírnevét, de a saját életét is kockára teszi.
Sőt, még annál is többet.
(Forrás: bookline.hu)

Vélemény:
Ezt a könyvet kétszer is félbehagytam (összesen kb. öt hónapig voltak nálam különböző könyvtári példányai), mert egyszerűen nem érdekelt annyira, hogy folytassam, nem is tudom, végül miért olvastam el, talán az lehetett a fő oka, hogy így akkor végre nem kell többször kikölcsönöznöm a könyvtárból… Na jó, ez azért nem teljesen igaz. Úgyhogy először azt próbálom összeszedni, hogy mi tetszett ebben a könyvben, vagy legalábbis mi volt érdekes benne.
Érdekes volt a szép utópiának tűnő Kultúra. Egy civilizáció, ahol mindenkinek megvan mindene, amit csak akar (pénz sincsen), és azzal tölti mindenki az idejét, amihez épp kedve van. Sokan annak szentelik az életüket, hogy mester szinten játsszanak különböző játékokat, így tesz Gurgeh is.
Ebben a világban a robotok egyenrangúak az emberekkel, személyekként tekintenek rájuk.
Ebben a világban lényegében nincs bűnözés, de ha valaki el is követ valamit, csak annyi a szankciója, hogy mellérendelnek egy robotot, aki megakadályozza, hogy elkövethesse még egyszer, a többi ember pedig kiközösíti. (Jelzem, a robotok is szabadok, így nem értem, mi a garancia rá, hogy feltétlen megakadályozzák a további bűnelkövetést. Arra sem tudom, mi a garancia, hogy a robotok nem lesznek bűnözők.)
Ez tényleg egy nagyon szép, kellemes civilizáció lehetne, csak sajnos nekem nem volt túl hihető, mert a jelenlegi emberi természetnek eléggé ellentmond, továbbá jelenlegi világunkban az erőforrások igencsak korlátozottak, sokan élnek szegénységben. Persze lehet, hogy a Kultúrában az emberek génmódosítottak, így már nincs bennük agresszióra való hajlam vagy túlhajtott szaporodási késztetés. Akiben mégis van, az a főszabályt erősítő kivétel, de őket is türelemmel elviselik a többiek. Jó, akkor hát legyen, elhiszem, hogy létezhet egy olyan civilizáció, ahol az erőforrások korlátlanok és majdnem mindenki jó és kedves.
De mi tarthat egyben egy ilyen civilizációt, ahol mindenki azt csinál, amit akar? Szó esik a Kontaktról mint valamilyen szervezetről, de nem derül ki pontosan, hogy mi ez.  Valamiféle vezetésnek kell lennie, de nem derül ki ebből a könyvből, hogy kik a vezetők (emberek, robotok vagy egyéb lények) és mik a céljaik. Illetve a céljaik közül pár lelepleződik, de biztos vagyok benne, hogy vannak más játszmáik is, nem csak az, ami ebben a könyvben kiderül.
Szóval szerintem ez egy ötletesen kitalált világ volt összességében.
Az Azad Birodalom kevésbé jól eltalált volt szerintem, annyira szélsőségesen agresszív, kizsákmányoló, elnyomó, rasszista rendszer, hogy nehéz volt elhinnem, hogy ilyen létezhet. Persze a történelemben volt már példa egy-két hasonló államformára a Föld bolygón is, talán jelenleg is léteznek ilyenek, csak túl messze vannak tőlem ahhoz, hogy tudjak róluk vagy akarjak tudni róluk. Így akkor nem szívesen, de elhiszem azt is, hogy létezhet olyan civilizáció, mint az Azad Birodalom.
A két civilizáció közti kontraszt elég feltűnő volt, s megkövetelte az olvasótól, hogy eldöntse, melyik a kívánatosabb berendezkedés. Számomra majdnem végig biztosnak tűnt a Kultúra intellektuális és morális fölénye. Ugyanakkor az azadiak természetesen a saját felsőbbrendűségükről voltak meggyőződve… De aztán jött a könyv vége… és nem is tudom, mit akart pontosan jelenteni a végkifejlet, de ezt majd a spoileres részben fejtem ki.
Tetszett, hogy a robotok éppen olyanok, mint az emberek, köztük is vannak kedvesek, sértődékenyek, önzők, talán csak buták nem. Bár a Kultúra annyira liberális, hogy bizonyára megengednék azt is, hogy egy robot buta legyen, amennyiben azt maga a robot kérné…
Tetszettek az intelligens hajóknak adott hülye nevek. (Vajon a hajók akarják elnevezni magukat így, vagy valaki adja nekik ezeket a neveket?)
Nem tetszett viszont, hogy nem derülnek ki a pontos szabályai egyik játéknak sem, amit ebben a könyvben játszanak a szereplők. Pedig a könyv jelentős hányada arról szól, hogy milyen terep meg bábuk vannak a játékokban, egy-két részletszabály is kiderül, meg hogy különböző stílusokban lehet játszani és sokféle út vezethet a győzelemig. Értem, hogy ezek nagyon összetett játékok, de így sajnos én nem tudtam kiverni a fejemből a gondolatot, hogy ez a könyv egy rakás zagyvaság olyan játékokról, amik nem léteznek.
Nem tetszett, hogy a drónoknak aurájuk van és a színük megmutatja a hangulataikat. Így akkor a drónok eléggé könnyen kiismerhetőek elvileg, minden az aurájukra van írva… (Bocs a rossz szóviccért.)
Nem tetszett a könyv vége, mert nem tudom, hogy pontosan mit akar jelenteni. Vagy ennek éppen ettől kéne jónak lennie? Sajnálom, nálam nem az.
Összességében az a bajom ezzel a könyvvel, hogy a benne felrajzolt civilizációkat kevésbé értettem a teljes könyv elolvasása után, mint az elején. Ugyanakkor nem hagy nyugodni a gondolat, hogy volt valami ebben a könyvben, amit nem vettem észre, valami kis csalafintaság, amitől mindent értelmet nyerne. De nem, ez nekem akkor sincs meg, én nem értem most sem, mi volt ez, miről szólt, miért volt nekem jó ezt olvasni. Vagy mitől kellett volna, hogy az legyen. Mert nem volt az, sajnos.

SPOILERES VÉLEMÉNY: (A  megtekintéshez egérrel jelöljétek ki a bekezdéseket.)
Ahogy fentebb írtam, majdnem végig meg voltam győződve a Kultúra felsőbbrendűségéről. De aztán láttam, hogy Gurgeh játékstílusára hatott az azadiak barbársága, és ettől furcsa módon egyre jobb játékossá vált. Ez alapján a rafináltabb, életrevalóbb kultúra mégis az azadi. Viszont az igazi, tétre menő játszmát a Kultúra nyeri, mert az Azad Birodalom elbukik a könyv végén. Szóval akkor mégis a Kultúra a rafináltabb? Viszont az erkölcsi felsőbbrendűségüket pont ezzel a győzelemmel vesztik el. Kiderül, hogy a Kultúra nem békés, toleráns civilizáció, hanem agresszív, csak ők manipulációval, trükközéssel érik el, amit akarnak, nem nyers erőszakkal.
Szóval a könyv végén, bevallom, nem tudtam, hogy mi akart lenni a mondanivalója.
Nem értettem azt sem, hogy mi volt a jelentősége annak, hogy a Gurgehet zsaroló drón, Mawhin-Skel életben maradt, sőt úgy tűnt, végig Gurgehhel is tartott az azadi útján. Egyrészt nem értettem, milyen formában volt ott, esetleg Gurgeh karkötőjében bújt meg (amit a férfi egy másik dróntól kapott ajándékba), vagy ő volt a Gurgehet szállító hajó elméje, vagy ő volt a Gurgeh kísérőjéül rendelt izgága drón? Esetleg Mawhin-Skel azért volt olyan fontos, mert nem csak látta a történéseket, hanem befolyásolta is, például az ő hatására lett Gurgeh egyre jobb és jobb játékos? Végül az se volt egyértelmű, hogy Mawhin-Skel önállóan cselekedett-e, vagy végig a Kontakt eszköze volt. Én azt tippelem, hogy az utóbbi, de ki tudja.
A könyv elolvasása után tehát kb. csak kérdések maradtak bennem az egész művel kapcsolatban, ami abból a szempontból nem baj, hogy legalább elgondolkodtatott, ugyanakkor én egyszerű lélek vagyok, szerettem volna legalább néhány kérdésemre választ kapni. Így ez az egész nagyon megfoghatatlan, zavaros volt nekem.

Tetszési index:
65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése