2016. november 20., vasárnap

Anthony Burgess – Gépnarancs

Előzmények:
Már nem tudom, pontosan, hogy nekem mikor és miért jutott eszembe, hogy el kéne olvasnom ezt a könyvet. Talán tetszett a címe, meg olvastam róla, hogy ez egy kultuszkönyv, és ennyit elégnek is éreztem hozzá, hogy elolvassam. Aztán – kb. 3 hónapja – ki is vettem a könyvtárból. A borítója – amit ide is feltettem – kapásból nem tetszett, úgyhogy vagy 2 hónapig ki se nyitottam a könyvet. Az óriáspénisz, ami kinő a pasi hasából, elég taszító volt. Persze lehet, hogy az egy narancsgerezd akart lenni, mégse ez jut először az ember eszébe, ha a borítóra néz.
Holnap viszont vissza kell vinnem a könyvtárba a könyvet, főleg ennek köszönhető, hogy végül rohamtempóban átrágtam magam e művön, bár még most se tudom, hogy ezt jól tettem-e, nem kellett volna-e inkább olvasatlanul visszavinnem.

Tartalom:
Alex és haverjai (az ő szóhasználatukkal: drúgjai) betöréses lopásokat követnek el, poénból vernek össze embereket és nőket erőszakolnak. Saját nyelvet beszélnek, amiben rengeteg szlávos hangzású szó van. Egyik áldozatuknál egy Gépnarancs című irományt találnak, a szerzőt összeverik, feleségét megerőszakolják.
Miután kiszórakozta magát az éjszakában, Alex hazamegy mamihoz és faterhoz – Alex ugyanis még kamasz, a szüleivel él és iskolába jár (már amikor bemegy). Kiderül, hogy szereti a klasszikus zenét (Beethovent, Mozartot), azt hallgat otthon. Másnap meglátogatja a nevelőtiszte (Alex korábban volt már javítóban), csak hogy lássa, jól viseli-e magát, mert egy verekedés kapcsán felmerült a neve. Alex azt hajtogatja, hogy ő ellene aztán nincsen bizonyíték.

SPOILERES TARTALOM: (A megtekintéshez egérrel jelöljétek ki a bekezdéseket.)
Alex drúgjai fellázadnak azellen, hogy Alex a főnök, ezért kettőt közülük összever, ezután már nem vitás, hogy ő a főnök. Be akarnak törni egy idős hölgyhöz, hogy kifosszák, a nő rengeteg macskával él együtt. Alex az ablakon mászik be, míg a haverjai kinn várnak. Az idős hölgy és a macskák Alexra támadnak, Alex egy szoborral leüti az asszonyt.
Jönnek a rendőrök (a milicilik), mert a nőnek még volt ideje hívni őket, mielőtt Alex rátámadt. Alex menekülne, azonban az egyik drúgja, Balfék, akit összevert korábban, bosszúból az arcába vág egy lánccal, amitől Alex egy időre megvakul, így nem tud menekülni, elkapják a rendőrök.
Az idős nő belehal a fejsérülésébe, így Alexet 14 évnyi börtönbüntetésre ítélik. Jóban van a börtönlelkésszel, ő állítja össze a zenét a zsoltárénekléshez a misén, olvassa a Bibliát, ami tetszik neki, mert sok benne az erőszak. Jó úton halad afelé, hogy elengedjenek a büntetéséből. Egy nap azonban új cellatársat kapnak, aki nagyhangú szájhős, a többi cellatársával együtt annyira összeverik, hogy belehal. A többiek Alexra vallanak, akinek ezért felajánlják a lehetőséget, hogy alávetheti magát a Ludovico-eljárásnak, ami végérvényesen megjavítja az embereket, ezért a kezelés után szabadon is engedik őket. Alex lelkesen rááll.
A Ludovico-eljárás lényege, hogy brutálisan erőszakos jeleneteket ábrázoló filmeket vetítenek le Alexnak, előtte azonban olyan injekciót kap, amitől a film alatt végig rosszul lesz. Egy idő után már akkor is rosszul lesz a film alatt, amikor nem kap injekciót, vagyis kialakul nála egy reflex, hogy az erőszak látványától, illetve már csak a gondolatától is rosszul lesz. A filmeken zenei aláfestés is van, így Alex a zenehallgatástól magától is rosszul lesz a kezelés hatására. Alex azonban valójában nem változik meg, ugyanúgy vannak erőszakos gondolatai, mint régen, viszont rosszul lesz azoktól, ezért kénytelen azokkal ellentétesen viselkedni.
A kezelés után Alexet szabadon engedik. Hazamenne szüleihez, akik azonban egy bérlőt fogadtak Alex szobájába, így Alexnek nincs hely. A fiú elmegy, úgy dönt, nem akar így továbbélni, ezért a könyvtárba megy, hogy olyan módszert keressen, amivel könnyen és gyorsan megölheti magát. Ott azonban felismeri egy korábbi áldozata, egy idős úr, s az idős emberek Alexre támadnak. Kihívják a rendőrséget, s az egyik rendőr Alex korábbi társa, Balfék. A rendőrök autóval kiviszik vidékre, s összeverik Alexet, majd otthagyják. Alex becsönget egy házba, segítséget kér. Az ott lakó férfi beengedi, szívesen látja. Alexnek ismerős a hely, s egy idő után ráébred, hogy a Gépnarancs szerzőjénél van, de a férfi nem ismeri fel őt. A férfi – akit F. Alexandernek hívnak – elmondja, hogy ő a kormány elnyomása ellen küzd, ami gépet csinál az emberből. Kiderül az is, hogy a felesége időközben meghalt. Alex elmeséli neki a történetét, annyi szépítéssel, hogy a betörésre szerinte a haverjai kényszerítették, az idős nő pedig szívinfarktusban halt meg. A férfi cikket akar írni Alexról, mint a kormány és a rendőrség áldozatáról. Alexet azonban csak az érdekli, hogy őt gyógyítsák meg, hogy olyan lehessen, mint régen.
Alex elszólja magát, ezért F. Alexander gyanakodni kezd, hogy ő lehetett az egyik támadó, aki megerőszakolta a feleségét. F. Alexander társai egy lakásba viszik Alexot, ott megkérdik tőle, hogy tényleg ő volt-e a támadó, Alex mentegeti magát, hogy megbűnhődött érte. A lakásban hagyják, Alex másnap arra ébred, hogy hangos zene szól, rosszul lesz, a lakásból nem tud kijutni, az ajtó zárva. Ezért úgy dönt, kiugrik az ablakon, meg akar halni. Túléli a zuhanást, sokáig ápolják kórházban, látja, hogy az újságokban cikkek jelentek meg arról, hogy ő az átnevelő eljárás kiskorú áldozata. Mikor jobban van már, meglátogatja a belügyminiszter, elmondja, hogy ők mindent megtettek érte, semlegesítették a Ludovico-eljárás hatását benne, s F. Alexandert, aki a vérét követelte, elrekkentették. Cserébe azt várják, hogy Alex mosolyogva pózoljon a miniszterrel, amit a fiú meg is tesz.
Alexnek állást szereznek az Országos Gramodiszk Archívumban, a zenei osztályon, ő azonban éjszaka visszatér a régi életéhez, új drúgjai vannak és új balhéi, de újabban már csak utasítja a többieket az erőszakra, maga nem vesz részt benne. S fásult is az egésztől egy kicsit. Találkozik egy régi drúgjával, akinek immár felesége van és állása. Alex arra jut, hogy neki is kellene egy gyerek, ehhez azonban először kerítenie kell egy nőt, aki szül majd neki. Bölcselkedik egy sort, hogy az ő fiatalkori ostobaságait bizonyára az ő fia is el fogja majd követni, s ő nem fog tudni tenni ellenne, mert ilyen a fiatalság: olyan mint egy állat, vagy inkább mint egy gép, amit felhúznak és mindennek nekimegy.

Vélemény:
A könyv első harmadának (ami kizárólag arról szólt, hogy bemutatta, Alexék mekkora állatok) elolvasása után felmerült bennem a gondolat, hogy lehet, nekem végig se kéne olvasni ezt a könyvet, mert iszonyúan taszít az egész. Aztán jött egy fordulat, ami miatt mégis továbbolvastam, és a történet onnantól már egész érdekes volt, de ettől még se Alexet, se a könyvet nem szerettem meg.
Engem idegesített a szlávos zagyvanyelv is, amit Alex és haverjai beszélnek, nagyon egyedi, bizonyára, de engem akkor is irritált.
Rájöttem továbbá, hogy nem szeretem az olyan könyveket, ahol minden szereplő hazug, sunyi, aljas, kétszínű, erőszakos, vagy a saját hülye, elvakult elveinek rabja. Itt pedig mindenki olyan, hogy a fenti jelzők közül legalább egy illik rá. Ezért nem is találtam olyan karaktert, akit megkedveltem volna. (Ezt a spoileres véleményemben majd ki is fejtem jobban.)
Nem állítom, hogy semmi mondanivalója nincs a könyvnek, csak azt, hogy nekem még nem sikerült rájönnöm, mi az. És ez most nem irónia akar lenni, de tényleg. A neten ugyanis olvastam olyan értelmezéseket, hogy Alex és haverjai az erőszakkal és sajátos zagyvanyelvükkel akarnak kitörni az elembertelenedésből, az elnyomásból, így akarnak valakik lenni a sok egyforma senki közt.  Továbbá hogy „az erőszak paradox módon már a méltóság megőrzésének egyetlen eszköze, amikor az állati ösztönöknek kell eluralkodniuk a tudaton, hogy az ember legalább az embertelenségben ember maradhasson.” (Forrás: bookline.hu) Szerintem azonban legfeljebb felszínes olvasás után juthat az ember a fenti értelmezésre, de ezt szintén a spoileres véleményemben fejtem ki részletesebben.
Igazándiból nem tudok mit mondani most erre a könyvre, egyedi volt, mondanivalója is volt, de valahogy irritált, nem szerettem olvasni. Bár ki tudja, lehet, hogy nem csak az lehet jó könyv, amit szeretünk olvasni. De ettől ez még nekem nem tetszett és kész.

SPOILERES VÉLEMÉNY:
Először is arra térnék ki, hogy a fontosabb szereplőket miért nem szerettem.
Alex: Agresszív, nem érez megbánást a cselekedetei után. Lelkiismeret-furdalás nélkül fogadja el egy olyan ember segítségét, akit korábban összevert, s akinek a feleségét megerőszakolta. Mikor a Ludovico-eljárás révén rákényszerítik, hogy jól viselkedjen, annyira szenved, hogy öngyilkos akar lenni. Ő egy legalja, szemét féreg, aki szerintem mindent megérdemelt, amit kapott, sőt még kaphatott volna többet is (mármint több rosszat). Alex javára legfeljebb annyit tudok írni, hogy szilárd jellem, végig ugyanaz marad, aki volt: lelkiismeret nélküli, erőszakos állat. Az a befejezés, hogy Állam Bácsi felkarolja, ő meg úgy kb. rendes polgári életet kezd élni és gyereket akar, nekem teljesen hihetetlen és hiteltelen volt.
Balfék és a többi drúg: Agresszív állatok, pont olyanok mint Alex, esetleg kicsit butábbak. Amelyikük megéri a felnőttkort, az betagozódik a rendes emberek közé, Balfék rendőr lesz, egy másik drúgnak állása és felesége lesz. Kérdés, melyik az igazi, saját személyiségük, mert mindkettő nem lehet. Szerintem a lelkük mélyén agresszív állatok, s csak azért hagynak fel a bűnözéssel, mert életben akarnak maradni.
F. Alexander: Alexék összeverik őt, a feleségét megerőszakolják, ennek ellenére mikor évekkel később Alex segítséget kér tőle, ő azonnal beengedi és segít neki (igaz, nem ismeri fel a fiút). Erre még mondhatjuk, hogy ő jó ember, nem pedig ostoba, aki nem tanult abból, amit tettek vele. Viszont az számomra érthetetlen, hogy a kormányt és a rendőrséget tartja elnyomónak, nem a bűnözöket állatnak, sőt őket sajnálja! Aztán amikor rájön, hogy Alex erőszakolta meg a feleségét, a fiú vérét kívánja. De ő lehet, nem is érzékeli, hogy ez ellentétes a nagy elveivel.
Ami a könyv egészének értelmezését illeti, én az alábbiakra jutottam.
Első körben mondhatjuk azt, hogy az elnyomás elleni lázadás az erőszak. Ebben az értelmezésben a gépnarancsok a felnőttek, akik behódolnak az elnyomásnak. De kérdem én, mi lázadás van abban, hogy olyan embereket vernek meg, rabolnak ki, erőszakolnak meg, akik ugyanúgy elnyomásban élnek, mint ők? Miért lennének ők ettől inkább emberek, mint azok, akik birkaként élnek az elnyomásban? Ha az elnyomó hatalom ellen lázadnának, akkor érteném, hogy ők mekkora hősök, de ha a hatalommal kerülnek szembe, pl. Alex nevelőtisztje, rendőrök, akkor behúzzák fülüket-farkukat. Szóval ők szerintem egyszerűen élvezik az erőszakot és ennyi.
A könyv végén Alex maga villant fel egy olyan értelmezést, hogy a „lázadó” fiatalok a gépek. Vagyis az ösztönszerű, állati viselkedés nem választás részükről, hanem a hormonok tombolása, vagy ilyesmi, s így valójában ők is gépnarancsok, ők se maguk választanak. Annak alátámasztására, hogy valójában nekik sincsenek saját gondolataik, saját egyéniségük, fel tudom hozni azt, hogy Alex többször eldicsekszik vele, hogy ő és a drúgjai a legújabb divat szerint öltöznek. Vagyis bennük is megvan a konformitásra való igény, csak ők legfeljebb egy szubkultúrához hasonulnak, nem az uralkodó társadalomhoz. Viszont attól, hogy ők mást majmolnak, mint a többség, még nem lesznek egyéniségek és nem lesznek igazi lázadók. Végül azért sem lehetnek igazi lázadók, mert végül mind betagozódnak a többségi társadalomba, s úgy tűnik, ez meg is felel nekik.
Ha Alexék nem igazi lázadók, akkor itt van még F. Alexander és társai, talán ők lennének azok? Nekik vannak elveik, ők felismerik, hogy elnyomásban élnek és változtatni akarnak ezen. Alexra azonban inkább csak eszközként tekintenek, ami segítheti elérni a céljaikat, mint ember nem érdekli őket valójában. Nem derül ki egyértelműen a regényből, de lehet, hogy szándékosan kínozták meg Alexet a zenehallgatással, mikor bezárták a lakásba. S F. Alexander is már a vérét kívánja, mikor rájön, mit tett a fiú vele és a feleségével. Ők sem makulátlanok tehát, nem biztos, hogy egy sokkal jobb világ lenne az, amiben ők képviselik a hatalmat.

Tetszési index:

60%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése