Előzmények:
Én ezt a könyvet már olvastam tinédzser
koromban, s bár mély nyomokat nem hagyott bennem, azért most egy molyos kihívás
kapcsán eszembe jutott, s végül újra is olvastam a kihívás teljesítése
érdekében.
Tartalom:
A kamaszkornak éppúgy megvannak
a titkai, külön problémái, mint a felnőttek világának, és szerencsés az, akinek
van kivel megosztania, ha valami - mosolyra vagy könnyre fakasztó éri.
Legtermészetesebb társunk, akivel valóban minden megosztható, az édesanyánk, de
mit tegyen az a kislány, aki élete e legfontosabb szereplőjét csak fényképről,
és apja, nagyanyja emlékei alapján ismerheti, aki a mindent megosztás
lehetőségét a második világháború véres eseményei között születése órájában
elvesztette. Álarcot visel, idegenül kóvályog napjai apróbb buktatói között,
egy hangra vár, mely sose szólhat hozzá már, amelyre pedig akkor is ráismerne,
ha valóságban sose hallotta. Vagy mégis lehet, lesz megoldás, mert az igazi
édesanyák megváltozott formában visszatérnek elhagyott kincsükhöz, s az
álarcosbál forgatagában ott kering az a fiatal nő, aki Boros Krisztina sorsának
megoldását sokáig úgy szorítja a kezében, hogy maga se tud róla, de minden
álcát lesodor egyszer a jóvátételt diktáló élet?
(Forrás: bookline.hu)
Vélemény:
Aranyos volt ez a történet,
igazándiból nem volt benne semmi váratlan fordulat, de mégis le tudott kötni.
Pedig a szereplők időnként nagyon szájbarágósan mondják meg egymásnak a tutit,
hogy hogyan is kellene a másiknak helyesen élnie. Illetve egészen pontosan Éva
néni gondolta azt, hogy megmondhatja mindenkinek, hogy mit tegyen. Engem ez
irritálni kezdett elég hamar. Úgy általában véve az is zavart, hogy mennyire
tökéletesnek alkotta meg ezt a nőalakot az írónő: elhivatott, a gyerekekkel
törődő tanár és mellette nagy életbölcsességgel is rendelkezik, mindenkinél
okosabb… Sajnálom, de nekem valahogy mégsem volt szimpatikus ez a karakter,
valahogy túl magabiztos és túl erőszakos volt és úgy általában túl sok volt.
Kíváncsi lennék, Szabó Magda magáról mintázta-e?
A magának való, mindig morc
Lujza nénit viszont egészen eredetinek találtam. Kár, hogy ő csak
mellékszereplő volt. A tragikus múltját – hogy édesapja milyen szeretetlenül
nevelte, s ez az oka annak, hogy most egyedül él és magányos – viszont kicsit
túltolta az írónő szerintem. Mindenki maga felelős a saját életéért. Lujza fiatal
felnőttként már olyan életet választhatott volna magának, amilyet akart,
szabadon barátkozhatott volna. De nem tette.
Bár a happy end nem lehetett
kétséges ebben a történetben, a vége azért elég meghatóra sikerült. Lehet, hogy
már majdnem nyálas is volt, de azért szerintem még éppen nem.
Azt hiszem, én ehhez a könyvhöz
már kicsit öreg vagyok, mert semmi nagyon mélyenszántót nem tudott mondani
nekem az életről, de a fiatalabbak számára érdekes lehet szerintem.
SPOILERES VÉLEMÉNY: (A
megtekintéshez egérrel jelöljétek ki a bekezdéseket)
Amin tényleg meghatódtam, az
Krisztina édesanyjának levele volt. Bár nagyon nem valószerű, hogy valaki
vajúdás közben ilyen szép levelet fogalmazzon, de mindegy, ettől még hatásos
volt.
Azt viszont nagyon furának találtam,
hogy Krisztina kéri meg Éva néni kezét az apjának, s nem elég, hogy ezt így
egymás közt elintézik, utána még az apával is közlik ezt a tényt. Kvázi
kiherélik a szerencsétlent, nem dönthet saját maga arról, hogy kit vegyen el
feleségül. Nekem ez túl emancipált volt így.
Azt is furának tartottam, hogy
Krisztina a lánykérése után rögtön Mamaként kezdi emlegetni Éva nénit. Tudom,
hogy az igazi anyjáról nem volt semmi emléke és Zsuzsának hívta magában, de
akkor is, ezt túlzásnak tartottam. Vagy ha az anyja emléke ennyire nem jelentett
neki semmit, akkor miért is volt olyan boldogtalan ez a kislány attól, hogy
árva? Csak azért, mert belenevelték, hogy annak kell lennie? Bár egyébként
valószínűleg ez volt a helyzet.
Tetszési index:
65%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése