Aki
nem ismeri a darabot vagy az annak alapjául szolgáló regényt, az
a könyvről írt értékelésemben a történet lényegét
megtalálja, úgyhogy erre itt külön nem térek ki.
A
lepkegyűjtő mai előadását láttam a Centrál Színházban,
amiben Ágoston Katalin játszotta Miranda Greyt és Bereczki Zoltán
Ferdinand Clegget. Zseniális előadás volt, mindkét színész
beleadott mindent a szerepébe. Bereczki jól adta a manipulatív,
látszólag szerény és ártalmatlan kis alakot, akiben rengeteg
agresszió, düh és kisebbrendűségi érzés van elfojtva (és
szexuális kielégületlenség is, amit nem hajlandó beismerni),
amiket végül Mirandán él ki. Ágoston Katalin pedig kiválóan
játszotta kezdetben a rettegő lányt, majd azt a lányt, aki már
beszól Ferdinandnak, szökni próbál, végül rá is támad a
férfire, mert azt gondolja, az úgysem fogja őt bántani, hatalma
van felette.
A
jelenetekbe a színészek beleadtak mindent, például amikor Miranda
Ferdinandra támad, mikor szökni próbál, vagy amikor a férfi
dühöng, mert a lány egy olyan levelet próbál feladatni vele,
amiben őrültnek nevezi őt, vagy amikor Miranda el akarja csábítani
Ferdinandot, mindegyik abszolút hihető volt, feszültség és
energia volt a jeleneteikben.
Amiben
nagy eltérés volt a regényhez képest, az a vége. Itt ugyanis
Ferdinand megöli Mirandát, mikor az megpróbálja elcsábítani őt.
Nekem furcsa érzésem volt ettől, úgy éreztem, hogy
kurtán-furcsán lett vége a darabnak, de lehet, hogy csak azért,
mert arra számítottam, hogy - ahogy a könyvben - Miranda itt is
hosszan fog haldokolni tüdőgyulladásban.
Gondolkodtam azon, hogy melyik a jobb befejezés. A regényben Miranda kvázi
természetes úton hal meg, igaz, Ferdinand megmenthetné, ha
orvoshoz vinné, ennyiben mégis csak vétkes a halálában, de azért
mégsem ugyanaz, mintha leszúrná (mint a színdarabban). A könyvben
csak nem szereti Mirandát annyira, hogy megmentse és aztán
börtönbe menjen miatta, a darabban viszont saját kezűleg szúrja
le. Lényegében kivégzi a lányt, amikor az úgy viselkedik, ami
nem tetszik neki (megpróbálja elcsábítani). Egy pszichopatától
ez nem teljesen váratlan húzás, de ha azt vesszük, hogy korábban
mennyi mindent elnézett Mirandának, akkor nem tűnik túl
következetesnek, hogy itt viszont rögtön megöli. Bár a könyvben
is van rá utalás - ha jól emlékszem - hogy Ferdinand kiábrándult
Mirandából, miután az megpróbálta elcsábítani őt. Sőt a regényben van egy durva rész, amikor a már beteg lányról készít
meztelen felvételeket. Szóval a csábítási kísérlet után törés
érezhető a könyvben is Ferdinand viselkedésén, viszonyulásán
Mirandához, de azért nem akarja szándékosan megölni a lányt.
Csak már nem adja elő, hogy tiszteli őt, hanem nyíltan szórakozik
vele. A darabban viszont, azzal, hogy megöli a lányt, Ferdinand
kiadja magából az addig elfojtott indulatait, a frusztráltságát.
A csalódottságát, amiért a lány a valóságban nem olyan,
amilyennek ő képzelte. Mégis én a könyv befejezését jobbnak
tartom, valahogy jobban illik Ferdinand jelleméhez. Merthogy a
regényben (és a színdarab nagy részében is) Ferdinand elfojtja
az indulatait, nem viselkedik nyíltan agresszívan vagy erőszakosan.
Összességében
ez egy nagyon jó színdarab, mindenkinek tudom ajánlani, akit nem
taszítanak a pszichothrillerek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése