2017. március 12., vasárnap

Jane Austen – Büszkeség és balítélet

Előzmények:
A könyv alapján készült BBC-sorozatot (Jennifer Ehle-vel és Colin Firth-tel) láttam többször is, sőt DVD-n is megvettem, bár már rég nem néztem újra. Ezt a sorozatot nagyon szerettem, s emlékeim szerint a könyv olvasásának is nekikezdtem egyszer, de annyira azonosak voltak benne a párbeszédek azzal, amik a filmsorozatban hangzottak el, hogy nem láttam sok értelmét el is olvasni azt, amit már láttam, mivel a könyv igazándiból nem tudott pluszt nyújtani a filmsorozathoz képest.
Ennek ellenére sokszor motoszkált a fejemben, hogy csak el kéne olvasni ezt a regényt, s most végül azért szántam el magam rá, mert egy molyos kihívás keretében (ld. a „Csökkentsd a várólistád – másokkal!” című bejegyzést) ezt kaptam olvasnivalónak.
A könyvet egyébként a mek.oszk.hu weboldalról töltöttem le, ahonnan bárki letöltheti ingyenesen ezt a regényt.

Tartalom:
(Több könyves webáruház oldalán ezt a „kissé” spoileres ajánlót találtam a könyvről, mindenki csak saját felelősségre olvassa!)
Jane Austen után csupán hat teljes regény maradt és néhány töredék, ám e viszonylag kis életmű páratlan és időtálló sorokkal gazdagította az irodalmat. Legismertebb és sok kritikus szerint legjelentősebb darabja a Büszkeség és balítélet című regény. Mint Austen többi művét, ezt is feszes szerkezete, klasszikus stílusa, szellemes dialógusai, pompás pszichológiája és nem utolsósorban írónőjének csillogó okossága teszik ma is élvezetes olvasmánnyá.
A regény szűk társadalmi körben mozog, de pompásan jellemzett alakok széles skáláját vonultatja fel. A jómódú Mr. Bennetnek falusi földbirtoka, buta és fecsegő felesége, valamint öt lánya van. Jane, a legidősebb szép és kedves, bele is szeret Mr. Bingley, a szomszéd birtok bérlője. De barátja, Mr. Darcy, aki gőgös, kellemetlen alak, nemcsak hogy kemény vitákba keveredik Elizabeth-tel, Jane briliáns eszű és éles nyelvű húgával, de barátját is lebeszéli a hozzá nem illő házasságról. Eliza rosszul ítéli meg Darcyt, s amikor az váratlanul megkéri a kezét, fejére olvassa gőgösségét és kikosarazza.
A regény végére mindkét főszereplő leküzdi hibáját: egyik a büszkeségét, másik az előítéleteket, s boldogan egymáséi lesznek, mire természetesen a másik pár boldogságának sincs többé akadálya.
(Forrás: bookline.hu)

Vélemény:
A netről csent fenti ajánló lényegében össze is foglalja azt, ami erről a könyvről elmondható. Remek karakterek vannak ebben a könyvben, elmés párbeszédekkel, máskor ostoba, üres fecsegéssel (attól függően, hogy épp ki beszél) van teli, és e szélsőségek keveréke igen szórakoztatóvá teszi a regényt.
Én Eliza karakterét szerettem a legjobban a könyvben, éles eszű, kritikus másokkal szemben, de önmagával szemben is, felismeri saját hibáit is. Nem tiszteli az embereket pusztán előkelő származásuk miatt, hanem azokat becsüli, akiknek belső értékeik vannak. Akiket nem tisztel, azoknak a véleményére sem ad, mer saját véleményt alkotni, önállóan döntést hozni, nem akar mindenkinek megfelelni. Éles a nyelve, tréfát űz, amiből csak lehet, de magából is. Abban a korban (18. század) szerintem ritka lehetett az ilyen intelligens, önálló nő, de talán ma sem túl gyakori.
Kedveltem Jane-t is, de ő nekem túl alkalmazkodó, túl elnéző, túl jóságos  volt, alighanem ő lehetett annak a kornak az ideálja, ilyen volt egy tökéletes nő, anya és feleség.
A többi Bennet lány, Mrs. Bennet és Mr. Collins a gyarlóságaik miatt voltak igen szórakoztatóak, túlságosan nem kedveltem meg őket, de ők is kellettek ebbe a regénybe, nélkülük nagyon unalmas lett volna. Az ostobaságuk gyakran eltúlzott volt, karikatúraszerű, de pont ezért voltak mulatságosak.
Mr. Wickham volt az intrikus, ő okozta a bonyodalmakat a regényben, de tulajdonképpen az ő kavarása miatt talált egymásra mindenki, akinek kellett, szóval ő is kellett a történetbe.
A könyv elolvasása után is az a véleményem, hogy a BBC-sorozathoz képest nem adott sok pluszt a regény. A könyv minden fontosabb dialógusa, jelenete benne volt a sorozatban is. Sőt, Mr. Darcy (Colin Firth) elhíresült fürdőzése nincs benne a könyvben, így talán mondhatjuk, hogy a sorozat nagyobb élményt ad – bár valószínűleg csak a női nézőknek… Különbség még, hogy a sorozat – természetesen – az esküvőkkel ér véget, míg a regényben furcsa módon az esküvők maguk nincsenek is benne, de az írónő röviden beszámol arról, hogy miként éltek a szereplők az esküvők után.
Tulajdonképpen én ajánlom a sorozatot is és a könyvet is mindenkinek, de ha valaki annyira nem szeret olvasni, akkor neki csak a sorozatot javasolnám megnézni, mert szerintem az is megadja azt az élményt, amit a könyv.

Tetszési index:

92%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése