2021. október 26., kedd

John Le Carré - A kém, aki bejött a hidegről


Tartalom:

Amikor Alec Leames utolsó ügynökét is megölik Kelet-Németországban, a kémet visszahívják Londonba. Leames úgy hiszi, annyi hosszú, sötét és jeges év után végre bejöhet a hidegről. Ám Kontroll, a brit hírszerzés feje mindenáron térdre akarja kényszeríteni a kelet-német kémszervezetet. Terve megvalósításához Leamesre van szüksége, a kémre, akit még egyszer, utoljára visszaküld a hidegbe...

Véleményem:

1. Karakterek:

Tetteik által ismerhetjük meg a szereplőket, mivel a fejébe egyiknek sem nagyon látunk bele. Leamas gondolataiból megismerünk valamennyit, de mindegyik a munkájával kapcsolatos, az érzelmeiről sosem esik szó. Így legfeljebb sejthetjük, abból, ahogy viselkedik, abból, amit a könyv végén tesz, hogy SPOILER: szerette Lizt. Sejthetjük, hogy bosszút akar állni SPOILER: Karlért, mert a barátja volt. Biztos, hogy a munkája az élete, hiszen kész az életét is áldozni érte.

A többi szereplőt nem ismerjük meg annyira, hogy tetteikből kitaláljuk gondolataikat, érzéseiket, de ők nem is fontosak ennyire.

Azt hiszem, azért lett ennyire egysíkú a karakterek ábrázolása, mert a kémvilágban senkiről nem lehet tudni, hogy kicsoda valójában és melyik oldalon áll, ennek a "fílingjét" akarhatta megmutatni az író. Mindenesetre így elég nehéz volt megkedvelni a szereplőket. SPOILER: Nem különösebben érintett meg, hogy a regény végén agyonlövik Lizt és - mivel visszamegy a lányért - meghal Leamas is.

2. Cselekményszövés:

Egy jó darabig nem volt kétséges, hogy mire megy ki a játék, hiszen Leamas vállalja, hogy megpróbálja "kiiktatni" Mundt-ot. Aztán persze csak van egy csavar a történetben, de hogy ez mennyire volt meglepő nekem az első olvasáskor, arra már sajnos nem emlékszem (a mostani újraolvasáskor már nyilván nem lepődtem meg). Mivel egy kémregényben csak kell lennie valami váratlannak, így valószínűleg már első alkalommal is sejthettem, hogy kiderül SPOILER: Mundt az angolok kémje, s valójában őt akarják "kimosdatni" a gyanúból, hogy áruló - úgy, hogy azt a "hamis" látszatot keltik, hogy a kémjük.

Nekem egyébként tetszett, hogy megtudhattuk, hogyan zajlik egy beszervezés, hogyan hallgatnak ki egy kémet, stb. A cselekmény - hiába ismertem - elég érdekes volt most is, gyorsan haladtam vele.

A könyv végén van egy hosszú, nagy mennyiségű moralizálást tartalmazó rész, nekem ez nagyon nem illett oda, mert egészen addig egyáltalán nem fárasztották magukat ilyesmivel a szereplők. Meg amúgy is, hadd vonja már le a kedves olvasó a maga tanulságait, ne legyünk már ilyen szájba rágósak.

3. Írói stílus:

Nem egy szépirodalmi alkotás, de a maga műfajában szerintem nem volt rossz ez a minimalista, leíró stílus.

4. Összességében:

Nekem első és most, második olvasásra is elég érdekes volt a könyv, de én nem nagyon olvasok kémregényeket, biztos, van ennél sokkal jobb, de rosszabb is ebben a műfajban.

5. Tetszési index:

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése