2017. január 2., hétfő

Ernest Cline – Ready Player One

Tartalom:
2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.
A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.
(Forrás: libri.hu)

SPOILERES TARTALOM: (A megtekintéséhez egérrel jelöljétek ki a bekezdéseket.)
A valóságban energiaválság van, elfogyott az üzemanyag, napenergiával működik minden, már ami működik. Rengetegen éheznek. Rengetegen szeretnének kitörni a nyomorból Halliday játékának megnyerésével. A játékosok vagy más néven nyestek közül sokan klánokba tömörülnek, mert azt remélik, így gyorsabban célt érhetnek. Wade azonban magányos játékos. Wade az OASIS-ban Parzival néven szerepel, s ottani ismerősei nem tudják valódi nevét. Legjobb barátja az OASIS-ban H, s Wade rajong egy lányért – akiről igazából csak remélheti, hogy a valóságban is lány - Art3misért, akinek követi a blogját. Ők hárman fejtik meg először Halliday első feladványát, utánuk pedig Daito és Shoto, akik testvéreknek vallják magukat. De egy hatalmas szervezet, az IOI beveti minden erőforrását, hogy a nyomukba érjen, ők is meg akarják szerezni Halliday vagyonát, s az OASIS-t fizetőssé tennék, ami tragédia lenne a csóró felhasználók (köztük Wade) számára.
Az első feladvány megoldása után Parzival, Art3mis, H, Daito és Shoto egy csapásra hírességekké válnak, szponzoraik lesznek, lesz pénzük. Parzivalt megkeresi az IOI vezetője, Sorrento, s kedvező ajánlatokkal próbálja rávenni, hogy árulja el neki, miként fejtette meg az első feladványt, de Parzival nem áll kötélnek. Sorrento erre felrobbantja Wade-ék nyomorúságos mobilházát (kiderítették a fiú valódi személyazonosságát), s meghal Wade nagynénje is (akit Wade nem kedvelt egyébként, szülei pedig már korábban elhunytak). Wade azonban nincs otthon a robbanáskor, így megmenekül és álnéven kezd bujkálni.
Wade és Art3mis egyre inkább közel kerülnek egymáshoz. Elmondják egymásnak a korukat (Art3mis egy évvel idősebb Wade-nél), családi hátterüket (mindketten árvák), s azt is, hogy mit kezdenének a rengeteg pénzükkel, ha megnyernék a játékot. Wade egy csomó kajával és számítógépes játékkal felszerelkezve kilőné magát az űrbe, s keresne egy új bolygót, mert a jelenlegit már tönkretették. Art3mis viszont az éhezőknek segítene. A lány végül úgy dönt, hogy távolságot akar tartani Parzivaltól, megszakít vele minden kapcsolatot. Wade és H is eltávolodnak egymástól. Wade magába fordul, nem halad egyáltalán a még hátralévő két feladvánnyal. A második feladványt Art3mis fejti meg elsőként, majd kicsivel lemaradva utána H, és H segítségével Wade, azonban Sorrento és serege (a Hatosok) a nyomukban van. Sorrentóék megölik Daitót – a valóságban, nem virtuálisan, hogy így kevesebb ellenfelük legyen. A harmadik, utolsó feladványhoz tartozó kulcsot Sorrento találja meg elsőként, azonban a feladvány kapuján – ami Halliday kastélyánál van – nem tud belépni, nem nyitja a kulcs. Wade rájön, hogy három kulcs kell hozzá együtt, hogy kinyíljon a kapu, amit azonban Sorrentóék serege elbarikádozott. Wade az OASIS minden felhasználóját arra kéri, hogy fogjanak össze az IOI ellen, hogy ő, Art3mis, H és Shoto be tudjanak menni a kapun.
Wade és H találkoznak a valóságban is, H-ról – akinek avatárja fiú – kiderül, hogy egy testes, leszbikus, fekete lány, akinek Helen Hamson a valódi neve. Ettől függetlenül ők visszatalálnak régi barátságukhoz.
A felhívásukra hatalmas sereg gyűlik össze Halliday kastélya előtt, s le is győzik Sorrentót, aki utoljára még megöli Daitót, illetve csak az avatárját. Wade, Art3mis, H együtt kinyitja a kaput, már épp lépnének be rajta, mikor az IOI felrobbantja a területet. Mindenki meghal, kivéve Wade avatárját, aki korábban az egyik játékban szerzett magának egy plusz életet. Bár a többiek avatárja meghalt, de tudnak kommunikálni Wade-del, segítenek neki, így ő végül egyedül bejut a harmadik kapun. Előtte azonban megígéri barátainak, hogy ha nyer, megosztja velük a nyereményét. Sorrento újra ott van szorosan mögötte a játékban egy olyan avatárral, ami megúszta a robbantást. Azonban végül Wade teljesíti előbb az utolsó feladványt. Ekkor megjelenik Halliday avatárja, Anorak, s minden képességét Parzivalnak adja, Parzival innentől kezdve bármit megtehet az OASIS-ban, s Halliday nagyon is valódi vagyona is Wade-é lesz. Halliday avatárja ellátja egy jó tanáccsal is Wade-et: legyen a valóságban is élete, mert az az egyetlen hely, ahol igazi boldogságot találhat. Halliday elmondja, hogy ő túl későn jött rá, hogy ez fontos, akkor már neki késő volt. Megmutat egy gombot is, elrejtve a kastélyában, amit ha Wade megnyom, az OASIS végleg törlődik. Wade-re bízza, hogy eldöntse, ennek mikor van ott az ideje.
Wade feltámasztja barátai avatárját, majd kilép a játékból, s végre a valóságban is találkozik Art3misszel, vagyis Samanthával. A valóságbeli külsejével is tetszik neki a lány, bár egy nagy vaszkuláris anyajegy van az arcán. Úgy tűnik, a lánynak is tetszik Wade. Megcsókolják egymást. Wade hosszú idő óta először érzi azt, hogy nem akar belépni az OASIS-ba.

Vélemény:
Először azt írnám le, hogy mi ez a könyv szerintem, aztán megpróbálom megmagyarázni azt a számomra is kissé érthetetlen tényt, hogy miért tetszett nekem ez a regény.
Szóval szerintem ez a könyv egy 80-as évekbeli számítógépes játékok, filmek és zenék köré épített virtuális ámokfutás, játékfüggő, kamaszos viselkedésű fiatalokkal a főszerepben.
Leszögezném, hogy ugyan 1984-ben születtem, mégis a regényben szereplő számítógépes játékok egyike sem mond nekem semmit. A 90-es évek közepén már játszottam számítógépes játékokkal, de egyik sem olyan volt, ami szerepel ebben a könyvben. Jó, igazándiból a címére most már csak egynek emlékszem, az a Colonization, erre nagyon rá voltam kattanva, de nyilván játszottam azért mással is. Felháborítónak tartom, hogy bár a játékfüggőség nem idegen az én természetemtől sem, mégse ismertem egyik játékot se a regényből. Ugyanakkor meg kell jegyeznem, hogy a leírásuk alapján kb. mindegyik, a könyvben felbukkanó játékról el tudtam képzelni, hogy kb. milyen játék lehetett. (Őszinte leszek, nem vettem a fáradtságot, hogy a neten külön rájuk keressek, hogy mik ezek, így a részletes bemutatásuk kifejezetten jól jött nekem.)
Viszont feltűnt pár olyan film a regényben, amikkel képben voltam, pl. Sólyomasszony, Háborús játékok, Vissza a jövőbe, s néhány könyves utalást is „vágtam”, ami a Galaxis útikalauz stopposoknak c. regényből vagy A Gyűrűk Urából származott. (Bár ezekből film is készült, lehet, inkább csak azokból építkezett a könyv.) Fogalmam nem volt viszont a regényben feltűnő zenékről, együttesekről, de mivel egy amőbának is fejlettebb zenei ízlése és ismeretei vannak, mint nekem, ezen az egy dolgon nem akadtam fenn.
Azt hiszem, a fentiekből egyértelműen kitűnik, hogy a könyv magját alkotó dolgokról halvány lila fogalmam nem volt. Mégis olyan lendülete volt a regénynek, olyan lelkesek és részletesek a számítógépes játékok és az OASIS virtuális valóságának leírásai, annyira pörgött általában a cselekmény, hogy magával tudott ragadni a könyv. Ami plusz pont volt, hogy még humor is volt benne, Wade elbeszélői stílusa általában igen szórakoztató, kritikus és önkritikus volt, de több más szereplőnek is jó humora volt.
Persze nem csak virtuális rejtvényfejtésről és számítógépes játékok játszásáról szól ez a könyv (bár azért kb. a 60-70%-át ez adja), van benne jó és rossz harca (nyestek versus Hatosok), nagy barátságok (Wade és H, Daito és Shoto), szerelmi zűrök (Wade és Art3mis), s a végén egy pár nem túl mélyenszántó tanulság. De egyértelmű számomra, hogy ez a regény csak akkor tetszhet valakinek, ha a virtuális valóság és retró játékok világa beszippantja, az, amit ezen kívül ad a könyv, túl sekélyes ahhoz, hogy bárkit is lekössön.
Szóval ezennel hivatalosan is kijelenthetem, hogy számítógép- és játékfüggő vagyok, mert nekem ez a könyv bejött. Ennyi.

SPOILERES VÉLEMÉNY:
A könyv végén felbukkanó tanulságok véleményem szerint az alábbiak:
1. A jók, ha összefognak, együtt legyőzhetik a gonoszt (ld. csata a kastély előtt).
2. Ne éld az egész életed a számítógép előtt, járj el otthonról, sportolj, legyenek igazi barátaid. (Bár ezt a tanulságot szerintem minden játékfüggő tinédzser megkapta már az anyjától ezerszer, de hátha komolyabban veszik, ha egy könyvben van benne…)
3. Nem szabad félnünk a valóságban is megmutatni magunkat a virtuális barátainknak, ők sem tökéletesek.
Mindegyik elég triviális kis tanulság, szóval azt hiszem, senki sem ezek miatt szereti ezt a könyvet. De én szeretem, mert szeretem.

Tetszési index:

79%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése