2017. január 30., hétfő

E-könyv olvasó: pro és kontra

November óta van e-könyv olvasóm, és bár még nem túl sokat olvastam rajta, azért annyit már használtam, hogy el tudjam mondani, milyen érvek szólnak egy e-könyv olvasó mellett és ellen a normál könyvekkel szemben. Összegyűjtöttem ezeket, hátha van, akinek segít abban, hogy eldöntse, kell-e neki ez a dolog vagy sem.
Nekem egyébként Amazon Kindle (8. generációs) olvasóm van, a lentiek erre a készülékre biztosan igazak, más e-könyv olvasókra nem feltétlenül.

Mellette:
1. Kicsi, az enyém akkora, mint egy nagyobb mobiltelefon, így kb. bármilyen kis táskába befér, bárhova magaddal viheted.
2. Nem húzza le a táskádat a súlya, mivel elég könnyű is. Ha 100 könyv van rajta, annak is annyi a súlya, mint 1-nek.
3. Könnyen kezelhető, nem bonyolultabb kiválasztani az olvasandó könyvet és lapozgatni benne, mint papír könyveknél.
4. Könnyű tartani olvasásnál, ez előny lehet, ha olyan könyvet olvasol, ami hosszú, a papír kiadása pedig vaskos és nehéz lenne.
5. Nem bántja a szemet, tényleg majdnem olyan, mintha papír könyvet olvasnál. És egyébként bármekkora betűméretet beállíthatsz rajta.
6. Az e-könyvek kicsivel (kb. 500-1000 Ft-tal) olcsóbbak, mintha papíron vennéd meg őket.
7. Nem foglalnak sok helyet az e-könyvek, csak az e-könyv olvasódnak kell helyet szorítanod.
8. Óvja a környezetet, mivel nem igényel papírt a könyv „előállítása”.
9. Telepíthetsz rá szótárt, amivel jóval egyszerűbb lesz az idegen nyelvű könyvekben a szavak szótárazása, mint papír könyveknél, mivel az elektronikus szótár egy kattintás után rögtön kiírja a szó jelentését, míg a papír alapú szótárban sokat kell lapozgatni ehhez.

Ellene:
1. Ha már a könyv vége felé jársz és vissza akarsz lapozni az elejére, mert valamit ki akarsz keresni, sokáig tart a visszagörgetés. (Ez nem tűnik nagy ügynek, én mégis eddig ezt találtam a legbosszantóbbnak az e-könyv olvasómban.)
UPDATE: Azóta rájöttem, hogy elő lehet hívni a könyvben egy görgetősávot és azzal lehet előre- és hátralapozni a könyvben, egy mozdulattal bármennyit, és így nagyjából be lehet lőni azokat a részeket, amiket az ember keres. (Lehet, hogy el kellett volna olvasnom a kindle használati útmutatóját...?)
2. Nincs oldalszámozás, azt írja ki, hogy a könyv hány százalékánál jársz. Bár ez elvileg informatívabb, mint egy oldalszámozás, hiszen pontosan megadja, mennyi van még hátra a könyvből, nem magadnak kell kiszámolnod, mégis eleinte zavaró lehet. Bár biztos van, akit nem zavar, annak ez mellette szóló érv is lehet.
3. Fekete-fehér a képernyő, tehát szép színes képekkel teletömött könyvek olvasásához nem jó, csak a klasszikus betűkből álló könyvekhez.
4. Nincs szép színes, dombornyomott, stb. borítója a könyvnek, mert ez is csak fekete-fehér (mivel a fekete-fehér képernyő jeleníti meg). Viszont lehet az olvasóhoz tokokat venni, ami lehet olyan szép, mint egy jó borító.
5. Nincs könyvszaga/-illata. Azt hiszem, semmilyen szaga sincs, bár kifejezetten nem szagolgattam. De akinek fontosak a jó illatok, azok vehetnek hozzá bőrtokot, vagy akármilyen tokot és befújhatják parfümmel vagy bármivel. Mivel nekem a könyvek illata nem fontos, ezért én ezzel nem foglalkoztam. Itt is csak azért említettem meg, mert tudom, hogy vannak, akik szeretik a könyveket szagolgatni.
6. Lemerülhet. De ha nem megy rajta a wifi, akkor gyakori használat mellett is legalább egy hetet bír töltés nélkül, szóval ez csak az extrém módon figyelmetleneknek lehet probléma, akik elfelejtik mondjuk hétvégén egyszer feltölteni.
7. Tönkremehet. De ha van rá garancia (és legalább egy évig kell legyen rá), akkor ez addig nem a vevő gondja elvileg.
8. Drága, kb. 30 ezer forintos áron kapható egy jobb e-könyv olvasó. (És persze vannak ennél még drágábbak is.) Ha azzal számolunk, hogy az e-könyvek ára mondjuk csak 500 Ft-tal olcsóbb, mint a papír könyveké, akkor 60 könyv után térül meg az ára. Ha letöltünk ingyen is ezt-azt, akkor persze hamarabb.
9. Az e-könyveket nem tudod pénzért továbbadni, mikor rájuk unsz, max. törölni az olvasóról.

Azt hiszem, elég semlegesnek sikerült maradnom, mivel pro és kontra érvekből is pont kilencet soroltam fel. A személyes véleményem viszont az, hogy érdemes beszerezni e-könyv olvasót, én legalábbis eddig nem bántam meg, hogy beruháztam egybe, a hátrányai szerintem elhanyagolhatóak az előnyeihez képest.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése