2017. október 22., vasárnap

Carrie Fisher - A hercegnő naplója - Találkozás önmagammal

Tartalom:
A hercegnő naplója szellemes, provokatív, őszinte, intelligens és szókimondó. Épp olyan, mint szerzője volt, a napló megszületésekor mindössze 19 éves Carrie Fisher. A színésznő emlékei rendezgetése közben, régi újsághalmok között bukkant rá saját, kézzel írott naplójára, és szembesült egykori tinédzser önmagával, azzal, hogy milyen is volt megélnie a Csillagok háborújának forgatását vagy éppen hosszúra nyúlt egyéjszakás kalandját színésztársával, Harrison Forddal. A hercegnő naplója ezekről az intimitásokról is beszámol, igazán egyedivé azonban az időutazás teszi: az idősebb Carrie Fisher találkozása a 19 évessel. A könyvben a hatvanéves színésznő emlékei a stábról, a forgatásról, a szerelemről, a sikerről vagy éppen a függőségekről izgalmasan keverednek, vetülnek a kézzel írott napló szövegeire. Utóbbiakból egy sokkal naivabb, sebezhetőbb nő képe rajzolódik ki, akiben azonban csírájában ott van már az excentrikus, vicces, intelligens, nagydumás Carrie Fisher is. Utolsó kötete ékes bizonyíték rá, hogy nem csupán egy hollywoodi szupersztárt, generációk ikonját, de egy kiváló írót is elveszítettünk a személyében.
(Forrás: bookline.hu)

Vélemény:
Messziről kezdeném ezt az értékelést, mert először azt mondanám el, hogy miért olvastam el ezt a könyvet és mit vártam tőle. Nem azért olvastam el, mert akkora Star wars rajongó lennék (szórakoztató filmeknek tartom őket, de ennél nem többnek), vagy mert Carrie Fisher rajongója lennék (bár bírtam Leia hercegnőt, mert céltudatos, önálló nő volt a sok férfi közt). Azért kezdtem neki, mert Carrie Fisher halála után a róla megemlékező cikkekben azt olvastam, hogy script doctorként olyan forgatókönyvek írásában vett részt, mint a Halálos fegyver 3. vagy az Apáca show, amiket én elég vicces filmeknek tartok, így kíváncsi lettem, hogy Carrie Fishernek van-e humorérzéke. Másrészt érdekelt az is, hogy hogyan nézhet ki egy olyan önéletrajz, melyben a szerző 19 éves korában írt saját naplóbejegyzéseire reflektál. Azt hittem, Carrie Fisher majd szépen összeszedetten végigveszi, hogy mit lát idős fejjel másként, mint akkor.
Nos, amit kaptam, az elég más volt, mint amit vártam. Carrie Fisher cseppet sem volt összeszedett, csapongva sztorizgatott, nem az élete bemutatása volt a célja szerintem, hanem csak annyi, hogy kiírjon magából pár dolgot. Főként a Harrison Forddal folytatott viszonyát. A kisördög azért ott volt bennem, hogy nem csak az új Star wars film miatt volt-e erre szükség, vagy Carrie Fisher önmaga által is elismert nem túl rózsás anyagi helyzete miatt. De ha esetleg ezek is motiválták Carrie Fishert az önéletrajza megírásában, ettől ez még őszinte és eléggé kitárulkozó írás lett szerintem.
Kiderült, hogy Carrie Fishernek van humora, nem az a hahotázva röhögsz rajta típusú humor, hanem a saját életére öniróniával, önkritikával visszatekintő nő humora. Carrie szokatlan humora olvasmányossá tette a könyvet, ugyanakkor kiviláglott belőle az is, hogy egy zaklatott lélek van mögötte. Egy mindenkinek megfelelni akaró, szeretetre vágyó, de önállóságot tettető, magányos lélek. Vicces és szomorú is volt ez az önéletrajz.
Nekem nem tetszett az, hogy a Carrie Fisher régi naplójából vett részleteket csak úgy bevágták a könyv közepére, és azokhoz semmi kommentet nem fűzött az írónő. Bár azt egyértelművé tették ezek a naplótöredékek, hogy Carrie Fisher szerelmes volt Harrison Fordba, vagy azt hitte (akkor és az önéletrajza megírásakor is), hogy az volt, ami majdnem ugyanaz. Sőt mintha az remélte volna, hogy lehet még köztük valami. Ha ez sem reklámfogás volt csak, hanem őszinte, akkor szerintem nagyon szomorú, hogy valaki negyven évvel egy kaland után még mindig itt tart.
Egy nem teljesen ép lelkű, de intelligens nő csapongó vallomása ez a könyv az első Star wars film forgatásán átélt élményeiről, a Star wars-szal, a hírnévvel, a "Leiasággal" kapcsolatos érzéseiről, de főleg a Harrison Forddal kapcsolatos érzelmeiről. Nem ad képet Carrie Fisher egész életéről, sőt még a Star warsos részéről sem teljesen, de azért érdekes volt olvasni.

Tetszési index:
75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése