2017. október 1., vasárnap

Vavyan Fable – Vis major (Vis major 1.)

Előzmények:
Csatlakoztam molyon egy kihíváshoz, ahol a molyok által legjobbnak tartott száz krimiből kell elolvasni 12-t egy év alatt. És ezen a százas listán láttam elég sok könyvét Vavyan Fable-nek. Meglepett, hogy nem is hallottam az írónő nevéről korábban, aztán az is – miután kicsit utánanéztem – hogy magyar. Arra jutottam, hogy feltétlen el kell tőle olvasnom valamit, s szerencsére kölcsön is tudtam kérni az egyik könyvét nagynénémtől.

Tartalom:
A boldog-boldogtalan őslakók által csak Fertő Cityként emlegetett nagyváros éjszakájában tort ül a bűn. És mintha ez nem volna épp elég: jut belőle a nappalokra is. A helyi rendfenntartókat nem véletlenül emlegetik egy napon a középkor szent őrültjeivel. Ehhez a küzdelemhez gyomor kell, idegek.
Meg stukker.
Meg könyökütés.
Mindezen földi jókkal felfegyverkezve, oldalán a hirtelen, szőke Kyra Emettel járja a nagyváros dzsungelét a modern szamuráj, Vis Major. A bűnüldözés leghatékonyabb fegyvere ő a húszas kaliberű smasszerpuska óta. Egy - jobb napjain - két lépéssel mindig a rosszfiúk előtt jár.
Rendszerint győz.
Utcahosszal...
(Forrás: bookline.hu)

Vélemény:
Azzal kell kezdenem, hogy ez szerintem nem egy krimi, hanem akcióregény. És nem érdekel, hogy ilyen műfaj nincs is, mert nálam mostantól van: ez a könyv az.
A sztori annyi, hogy két főszereplőnk, Kyra és Vis Major róják az utcákat és ha riasztják őket valahová, ahol rosszfiúk épp rossz dolgokat követnek el, ők rögtön ott teremnek és rendet tesznek. Közben hihetetlenül vicces párbeszédeket folytatnak le, folyamatosan szívatják egymást. Bár olykor jókat röhögtem a beszélgetéseiken, az sajnos szúrta a szememet, hogy nem tűntek hihetőnek ezek a dialógusok. Folyamatosan frappánsan replikázni egymásnak, akkor is, ha éppen lőnek rájuk, ez a valóságban kimerítőbb lenne, mint maga a bűnüldöző tevékenység. De tagadhatatlanul szórakoztató volt, s az írónő tényleg kiaknázott minden lehetőséget a viccelődésre, a szójátékoktól kezdve a helyzetkomikumokig minden volt itt.
Ugyanakkor voltak komolyabb oldalai is ennek a könyvnek. Amikor Kyra magában elmélkedett, vagy úgy is mondhatnám, filozofálgatott erről-arról (szerelemről, apjához, anyjához fűződő viszonyáról), az komoly volt, mint egy vakbélgyuszi. És ezt nem poénból írom, tényleg hihetőek voltak ezek a lelkizős részek, csak furán hatottak a rengeteg vicces jelenet közt.
Feltűnt nekem az is, hogy elég nagy számban voltak jelen a történetben nők ellen elkövetett szexuális bűncselekmények: kiskorúak prostitúcióra kényszerítése, csoportos megerőszakolás, apa megerőszakolja a lányát. Mindegyiknél a férfi (Vis Major) nyilatkozott elítélően a tettesekről, sőt igen agresszíven lépett fel az elkövetőkkel szemben. Fel sem merült az áldozathibáztatás, ami pedig állítólag nem ritka a valóságban a magyar rendőrök részéről ilyen esetekben. SPOILER: Egyetlen helyzetben nem áll ki Vis Major ilyen határozottan a bántalmazóval szemben: mikor a főnökük kikezd Kyrával. Bár végül elbeszélget vele négyszemközt, szóval lehet, hogy mégis helyre tette a fickót.
Kriminek azért nem nevezném ezt a könyvet, mert a bűnügyeket szinte kivétel nélkül rögtön az elkövetésük után megoldják Kyráék, ugyanis rögtön el is kapják a tetteseket. Így nyomozósdi szinte egyáltalán nincs a könyvben, egyetlen kivétel ez alól valamennyire Ballerini lányának eltűnése, ám itt is viszonylag hamar tudható, hogy ki a tettes. (SPOILER: Kyra elég hamar bedobja megérzéses alapon, hogy apuci a gyilkos, így igazi nyomozás ebben az ügyben sem történik.)
Nagyon zavaros összképet adott a könyvnek az, hogy a magánéletükben Kyra és Vis Major is egy rakás szerencsétlenség, zsaruként viszont olyan hatékonyak, mint a Terminátor.
Szóval ez a könyv valahogy egyszerre volt nagyon komolytalan és komoly is, és így nem nagyon tudtam hova tenni. Továbbá én egy krimitől azt várnám, hogy nyomozzanak benne a tettes után, és itt nem történt ilyesmi. Ezek miatt annyira nem nyerte el a tetszésemet ez a könyv. Láttam, hogy vannak folytatásai is, de szerintem nem maradt annyi nyitott kérdés ennek a regénynek a végén, ami indokolná a folytatást. (SPOILER: Kyra múltjában volt valami dráma, ami nem derült ki, és az is kérdéses, hogy Vis Major visszatér-e majd Kyrához, de én a végére már nagyon untam a szerelmi nyűglődésüket, úgyhogy nem nagyon tud érdekelni a folytatás.)

Tetszési index:
60%

2 megjegyzés:

  1. A Halkirálynő-sorozatot jobban szeretem az írónőtől. ^^" Ráadásul szerintem ez a sorozata az elején még egész jó... viszont a vége fele... Szerintem ha kóstolgatod a könyveit, de ezt a szériát folytasd.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippet. Egyébként nagynéném is azt mondta, hogy a Halkirálynő első pár része a legjobbak szerinte, csak pont az első rész nem volt meg neki abból, úgyhogy végül ezt a Vis majort kértem el tőle. De úgy látom, könyvtárból beszerezhető a Halkirálynő, úgyhogy akkor majd próbát teszek vele valamikor.

      Törlés