2018. február 7., szerda

Francis Scott Fitzgerald - A nagy Gatsby

Tartalom:
F. Scott Fitzgerald világhírű regénye az 1920-as évek Amerikájának felszínesen csillogó világába vezeti az olvasót. Főhőse, a titokzatos Mr. Gatsby a társasági élet elismert alakjává válik, sikeres, körülrajongott személy. Estélyeinek látványos fényűzése rejtélyes múltat takar, eltitkolt, lassanként feltáruló érzelmekkel és vágyakkal. De mire vezethet az álmok kergetése ebben az önáltató és képmutató világban?
(Forrás: bookline.hu)

Vélemény:
A DiCaprióval készült filmet láttam valamikor és bevallom, én azt nem nagyon tudtam hova tenni. Olyan kérdések merültek fel bennem, mint például hogy nekem ezt romantikusnak kéne találnom? Vagy szomorúnak? Vagy szimpatizálnom kéne bármelyik szereplővel? Egyik sem ment. Azóta terveztem, hogy elolvasom a regényt egyszer, hátha abból sikerül rájönnöm, hogy mi akar lenni a mondanivalója ennek a sztorinak.
Nos, belőlem a könyvnek se nagyon sikerült semmilyen érzelmet kifacsarnia, de végül arra jutottam, hogy ez nem is baj. Egyik szereplő sem volt igazán szimpatikus, egyikkel sem tudtam együttérezni és ebből adódóan nem nagyon hatott meg, bármit is csináltak (a cselekményt már amúgy is ismertem a filmből).
Mindegyik szereplő elég kétszínű alak, felszínesek, önzők és még talán azt is mondhatom, buták. Nekem nagyon furcsa volt, hogy a történet elbeszélője, Nick Carraway jelen lehetett Gatsby és más szereplők igen intim pillanatainál, mert azok ragaszkodtak ahhoz, hogy végignézze ezeket. A cselekmény is elég szürreális volt egyébként. Értem én, hogy ebben a könyvben a társadalomkritika a lényeg, nem az életszerű cselekményszövés, de hát akkor is.
Az üresség és hiábavalóság életérzését azonban kiválóan adta át a regény. Fő mondanivalója pedig az volt számomra, hogy az emberek jellemzően kétszínűek és megbízhatatlanok. Ha sikerült volna a könyvnek valami érzelmet kiváltani belőlem, akkor az alighanem a lehangoltság lett volna. De szerencsére nem sikerült.

Tetszési index:
65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése