Előzmények:
Láttam
az Érkezés c. filmet anno a moziban, és bár olyan "Ez mi a
fene volt?" érzés maradt bennem utána, azért egyedinek
találtam, úgyhogy kíváncsi lettem, hogy miből készült, és
kiderült, hogy egy novella alapján, ami ebben a kötetben
található. Kicsit sokáig tartott, de csak eljutottam az
elolvasásáig is.
Tartalom:
Az Életed
története és más novellák a létező legkülönbözőbb helyekre
nyújt betekintést. Egy bábeli torony összeköti a Földet az
égbolttal. A miénkhez nagyon hasonlító világban az angyali
látogatások a mindennapi élet rémisztő és egyben csodálatos
történései. Tudósok felfedeznek egy nem e világi nyelvet, ami
alapjaiban változtatja meg a gondolkodásunkat és érzékelésünket
az időről és a valóságról. Az idegi áramkörökben végzett
apró módosítással eltörlődik a testi szépség alapján történő
megkülönböztetés.
Ted
Chiang nyolc novellát tartalmazó, háromszoros Nebula-, valamint
Hugo-, Locus-, Theodore Sturgeon- és Sidewise-díjas gyűjteményét
sokan az új évezred legfontosabb novelláskötetének tartják.
Szerzője a sci-fit olyan oldaláról ragadja meg és ábrázolja,
ahogy előtte még senki más nem tette.
(Forrás: bookline.hu)
Vélemény:
Általános
benyomásként azt tudom elmondani erről a könyvről, hogy nagyon
okosan, részletgazdagon, logikusan megírt novellákat olvashatunk
benne. Egy részük sci-fi, másik részük inkább fantasy, mert
semennyire nem felelnek meg a bennük leírt világok természeti
törvényei a miénkének. De nekem mindegyik novella tetszett, mert
még a fantasyk is annyira kidolgozottak voltak, hogy el tudtam hinni
őket. És mindegyik történet el is gondolkodtatott. Az én
kedvenceim az Életed története, A pokol mint Isten hiánya, és a
Szépségvakság: Dokumentumműsor voltak.
SPOILERES
VÉLEMÉNY:
(A
megtekintéséhez egérrel jelöljétek ki a bekezdéseket)
Mindegyik
novelláról külön-külön is írnék pár szót.
Bábel
tornya:
Érdekes
újragondolása ez a történet a bibliai Bábel tornyának. A
Bibliában azért nem tudtak az emberek égig érő tornyot építeni,
mert Isten összezavarta a nyelvüket és így már nem értették
meg egymást. Itt viszont sikerül megépíteni a tornyot, de nem a
mennybe jutnak el végén, hanem vissza a földre.
Tetszett,
ahogy leírta ezt a képzeletbeli tornyot az író, a gigantikus
munkát, ami a megépítéséhez kellett. Meglepő volt a befejezés,
hogy a menny a földbe ér, vagyis a világ felépítése egy
hengerhez hasonlít. Itt nem kellett isteni beavatkozás ahhoz, hogy
az emberek ne ismerhessék meg a teremtés titkait.
Mi a
történet tanulsága? Számomra az, hogy soha nem ismerhetjük meg
teljesen a világunk működését. Bár a tudomány újabb és újabb
részeket derít fel az ismeretlen területekből, de mindent úgysem
fogunk teljesen megérteni soha, és ezt el kell tudnunk fogadni.
Értsd
meg!:
Ez a
novella arról szól, hogy orvosi beavatkozás mellékhatására
zseni lesz egy férfiból, és az idő előrehaladtával csak egyre
zsenibb és zsenibb lesz. A Kormány kísérletezni akar rajta, de ő
könnyedén kisiklik a kezükből. Aztán rátalál valaki
(Reynolds), aki ugyanolyan módon vált géniusszá, mint ő. Mégis
kettejüknek nagyon eltérő céljaik vannak, egyiküket csak a
megvilágosodással elérhető szépség érdekli, másikuk
(Reynolds) meg akarja menteni a Földet, az emberiséget. Úgy vélik,
ha nem lehetnek egymás támogatói, akkor szükségszerűen
ellenségek, ezért úgy döntenek, el kell pusztítaniuk a másikat.
Reynolds kerül ki a párharcból győztesen. A vesztes utolsó
gondolata az, hogy Reynolds vajon mit fog tenni, miután megmentette
a világot.
Nagyon
hatásosan mutatta be az író, hogy az egyre okosabbá váló
elbeszélő számára a világ egyre ostobábbnak és egyszerűbbnek
tűnt. Azt viszont nem értettem, hogy két zseni hogyan gondolkozhat
ennyire végletekben, vagyis úgy, hogy aki nem barát, az ellenség.
Ha ilyenné tesz a végtelen intelligencia, akkor kösz, én nem
kérek belőle. Én azt várnám, hogy a magas intelligencia
toleranciával is párosul.
A
halálára váró elbeszélő utolsó gondolata az, hogy a másik
vajon mihez kezd, miután elérte a célját, vagyis megmentette a
világot, az emberiséget önmagától. Ezen az olvasó is
elgondolkozhat. Talán egy másik célt fog kitűzni maga elé. De mi
lehetne még számára kihívás? A megvilágosodás elérése talán.
De az nem lehet a célja, mert az akadályozná a világ megmentését
(mármint az ő logikája szerint). Szerintem egy annyira intelligens
lénynek, mint ő, semmilyen kihívás sem lehet túl érdekes hosszú
távon. Egy idő után biztos, hogy unalomra lesz kárkoztatva.
Furcsa, hogy ő ezt nem ismeri fel.
Nullával való osztás:
Ez a
novella arról szól, hogy egy kiváló matematikus, Renée életét,
személyiségét mennyire megrengeti az, hogy egy olyan matematikai
levezetést talál ki, ami ellentmond az alapvető matematikai
törvényszerűségeknek (nevezetesen, hogy 1=2=3...=bármilyen
szám). Nem lehet igaz a levezetése, és mégsem talál benne hibát.
Öngyilkos akar lenni, azonban a férje, Carl még időben rájön
erre. Utána zárt osztályon kezelik, végül kiengedik, mert
megtanulja tettetni, hogy jól van, és mert van egy férje, aki
támogatja és figyel rá. Legalábbis próbálja támogatni, de
valójában nem érti, mi megy végbe a feleségében. Kiszeret
belőle és el akarja hagyni, de várni akar vele, amíg a nő
teljesen felépül. Renée megköszöni a férjének, hogy mellette
áll.
Ennek a
történetnek az a tanulsága számomra, hogy zseninek lenni, valami
újra és korszakalkotóra rájönni nagy teher lehet. Egyrészt mert
ő maga is kétkedni kezd önmagában, másrészt mert az összes
többi ember meg nem képes felfogni, mire jött rá. Rosszabb
esetben még dilinyósnak is tartják. Sajnos a többség véleménye
dönti el, hogy ki a zseni. De a többség nem géniuszokból áll,
így lényegében az átlagos képességűek/buták döntenek a
zsenik sorsáról.
De teher
lehet lángésznek lenni akkor is, ha valami olyanra jössz rá, ami
a saját világképedet is megingatja. Renée ezzel szembesült és
ezt nem bírta feldolgozni.
Életed története:
Egy
idegen faj érkezik világunkba, űrhajóik Föld körüli pályán
keringenek, s egy kommunikációs eszközön keresztül, amit az
emberek tükörnek neveznek el, lépnek kapcsolatba velünk. Az
űrlényeket heptapodoknak nevezik el, mert hét lábszerű valamivel
mozognak. Ahogy az egyik nyelvész tudós, Louise egyre többet
megfejt a heptapodok nyelvéből, elkezdi látni a jövőjét. Tudja,
hogy a férjétől, Garytől - akit a heptapodok nyelvének kutatása
során ismer meg, mert ő is tudós - el fog válni, a gyerekük
pedig egy balesetben fog meghalni huszonöt éves korában. De mégsem
változtathat ezeken, mert az új szemlélet, amit a haptapodok
nyelvének megismerésével kapott, azt is magával hozza, hogy
elfogadja a sorsát, nem próbál változtatni rajta.
A
novellában a jelen az, amikor Louise -nak a férje felteszi a
kérdést, hogy összehozzanak-e egy kisbabát. És a nő ekkor
fejben végiggondolja, hogy mi vezetett a lánya megszületéséhez
(megismerkedését a férjével) és gyermekük életének egyes
eseményeit, köztük a halálát. Lényegében ez a végiggondolás
a novella.
Ebben a
történetben nekem az tetszett, ahogy múltat, jelent, jövőt
összemosott az író. Mintha ezek mind egyszerre történnének.
Múlt, jelen és jövő a heptapodok számára egyforma, mindhármat
ismerik és egyiken sem tudnak és nem is akarnak változtatni. És
Louise is ilyenné válik, miután elkezdi érteni a nyelvüket. A
másik különlegesség az volt ebben a történetben, ahogy ezt az
elfogadást ábrázolta az író. Mert Louise nem azt mondta, hogy
jó, akkor beletörődöm, hogy nem változtathatok a jövőn, hanem
csak leírta, hogy mi történt vele és mi fog még történni, és
hogy bár nem tudja, hogy a legnagyobb boldogság vagy a legszönyűbb
fájdalom felé tart-e, de minden pillanatot meg akar őrizni
magában.
Láttam a
novellából készült filmet, az Érkezést, és érdekesnek találom
az eltéréseket a novella és a film közt. A filmben valamilyen
betegségben hal meg Louise gyereke, nem balesetben. Tehát
olyasmiben hal meg, ami nem megelőzhető, míg a novellában a
balesetet elvileg Louise megakadályozhatta volna, ha előre
figyelmezteti a lányát. Nyilvánvaló, hogy a film alkotói számára
elfogadhatatlan volt a gondolat, hogy Louise - bár megmenthetné -
hagyja meghalni a gyerekét, ezért megváltoztatták a
körülményeket. A filmből nekem az jött le, hogy ott Louise-nak
sok mindenben van választási lehetősége, tudja, hogy mi fog
történni vele, a férjével és a gyerekükkel, s mégis úgy dönt,
hogy vállalja ezt a sorsot: férjhez megy és gyereket szül.
Elfogadja a szenvedést a boldog pillanatokért. A novellában nincs
választása.
A másik
eltérés, hogy akciójelenetek (heptapodok megtámadása, Louise
bravúros mentőakciója) nem voltak a novellában. Azon jót
mulattam, hogy bár a heptapodok elfogadják, bármilyen jövő is
vár rájuk, azért a novellában inkább nem tették a lábukat a
Földre, így elkerülve, hogy az emberek esetleg nekik essenek. Az a
filmből sem és a novelábból sem derült ki, hogy miért jöttek a
heptapodok a Földre. (Louise csak a saját jövőjét látja, másét
nem.)
A film
középpontjában az egyén, Louise állt és az ő döntései, hogy
szabad akaratáből vállal egy jövőt, amit meg is változtathatna
(pl. ha nem megy férjhez, vagy ha nem vállal gyereket. A novella
ezzel szemben azt próbálta bemutatni, hogy milyen lehet ismerni a
jövőt és automatikusan elfogadni azt. Ismerni a végcélt és
elfogadni az odavezető utat is.
Hetvenkét betű:
Robert
Stratton kisgyerekként szívesen tanulmányozta a gólemeket, az
elnevezések segítségével életre keltett agyagfigurákat.
Felnőttként nómenklátor lett, vagyis az életet adó
elnevezéseket kutatja. Felfedez egy olyan elnevezést, amivel a
gólem külön-külön tudja mozgatni és használni az ujjait, akár
az ember. Erre felfigyel egy befolyásos csoport, mely azt kutatja,
hogy lehetne az emberiséget az elnevezések segítségével
szaporítani, mivel rájöttek, hogy az emberiség néhány
nemzedékkel később sterillé fog válni. A mesterségesen
megnövesztett spermiumokba bele kell vésni a megfelelő elnevezést
ehhez. (Mert ebben a világban a spermium adja az ember formáját, a
petesejt az értelmét).
Egyik
társuk azonban szeretné, ha - kutatásaik sikere esetén - a
szegények kevesebb gyereket vállalhatnának, mint a gazdagok és ez
Strattonnak nem tetszik. Arra törekszik, hogy az elnevezést
magukban hordozó petét és spermiumot hozzon létre, így külső
beavatkozás nélkül, újra képes lenne szaporodni az emberi faj. A
novella végén úgy tűnik, közel jár a megoldáshoz.
Ezt a
történetet kedveltem a legkevésbé a könyvből, mert az emberi
biológiának teljesen ellentmondó dolgokat (hülyeségeket) írt le
benne a spermiumról, a petesejtről meg a szaporodásról. Ezért
próbáltam fantasyként tekinteni rá, de akkor is nagyon zavart a
sok zagyvaság benne.
Amiken
elgondolkodtathat ez a novella, az az, hogy joga van-e az
emberiségnek küzdeni a végzete ellen, ami a kihalás, és ha igen,
akkor joga van-e az egyik embercsoportnak korlátozni a másik
szaporodását. Azt gondolom, hogy a túlélési ösztön benne van
minden élőlényben, így azt a jogot, hogy küzdjön a kihalás
ellen, nem vitathatjuk el az embertől sem. Azt, hogy a gazdagabb
emberek szabhassák meg, hogy a szegények mennyit szaporodhassanak,
már nem tartom indokoltnak. Viszont az emberi szaporulat valamilyen
módon való korlátozása nagyon is indokoltnak tűnik, tekintve,
hogy milyen mértékben túlszaporodtunk és egyre jobban tesszük
tönkre a környezetünket, a Föld ökoszisztémáját.
Az emberi tudomány fejlődése:
Ez a
rövidebb novella azt írja le, hogy az ember eredeti módon már nem
képes hozzájárulni a tudományhoz, csak a hermeneutika, vagyis a
metahumánok - értelmileg sokkal fejlettebb emberek - tudományos
munkájának értelmezése a célja. Az ember embrionális korban
végzett beavatkozás hatására lesz metahumán, később már nem
lehetséges az átalakítás. Azonban kevés szülő választja a
beavatkozást, mert a gyerekük így olyan szintre fejlődik, amit ők
már nem értenek, így a metahumánok léte nem veszélyezteti az
emberi fajt.
A
novellában az író azon elmélkedik, hogy van-e létjogosultsága a
hermeneutikának. Megállapítja, hogy ha a hermeneutika a
metahumánok tudományos felfedezéseinek olyan alkalmazását
ismerné fel, ami a fokozatos elmebővítést lehetővé tenné az
emberek számára, míg elérik a metahumánok szintjét, az
áthidalná a két faj közti szakadékot. Így mindenképp érdemes
hermeneutikával foglalkoznia az embereknek.
Végül
pedig megjegyzi az író, hogy ne felejtsük el, hogy a metahumánokat
eredetileg az emberek hozták létre, és ők sem voltak okosabbak
nálunk.
A
legkevesebb gondolkodnivalót ez a novella adta, mivel minden kérdést
megválaszolt maga. Én csak azon töprengtem el, hogy hogyan
lehetett képes az ember magánál intelligensebb fajt létrehozni.
Szerintem ez képtelenség, valami csak magánál egyszerűbb
dolgokat hozhat létre. Igaz, a számítógépek a mi korunkban is
nagy segítséget jelentenek az embernek, mivel gyorsan képesek
elvégezni nagy számú műveletet, de ettől még nem
intelligensebbek nálunk. Csak gyorsabbak.
A pokol mint Isten hiánya:
Neil Fisk
világában a menny és pokol létező helyek, gyakran látogatnak
angyalok a földre, és látni lehet, hogy aki meghal, annak a lelke
a mennybe megy vagy a pokolra száll. Amikor az angyalok a földre
érkeznek, gyakran sérülnek vagy halnak meg emberek a jelenést
kísérő felfordulásban. Neil felesége, Sarah is meghal egy ilyen
alkalommal. Mivel ő hívő volt, szerette Istent, így lelke a
mennybe szállt.
Neil
testi fogyatékossággal született, amiért nem Istent okolta, de
nem is tanulta meg Istent szeretni, pedig ez a feltétele, hogy a
mennybe mehessen a halála után. Felesége halála után azzal
szembesül, hogy meg kell szeretnie Istent, ha újra együtt akar
lenni Sarah-val. Öngyilkos pedig semmiképpen nem lehet, mert akkor
automatikusan a pokolra jut. Támogató csoportokba jár, de úgy
érzi, képtelen megszeretni Istent.
Amikor az
angyalok lejönnek az égből, egy pillanatra felvillan a Mennyország
fényének sugara, ami megvakítja azt, aki látja, ugyanakkor az
illető meg is világosodik, hátralévő életében feltétel nélkül
szereti Istent. A szent helyeken gyakran jelennek meg angyalok, így
Neil egy ilyen helyre zarándokol és várja, hogy feltűnjön egy
angyal.
Egy
angyal üldözése közben autóbelesetet szenved, súlyosan megsérül
és elkezd kivérezni. Azonban mielőtt meghalna, meglátja a mennyei
fényt. Megszereti Istent, mert rájön, hogy az élet meg nem
érdemelt adomány, hogy az Isten által teremtett világ gyönyörű.
Ráérbed, hogy az életben minden szeretet, még a fájdalom is.
Isten őt mégis a pokolra küldi. Ez Neil számára nagy szenvedést
okoz, bár a pokolban a többi ember majdnem úgy él, mint a földön,
a pokolban nincs jelen Isten, s Neil ezért szenved, mert immáron
szereti őt. És hiányzik neki a felesége is.
A novella
szerint Isten nem okkal küldte Neilt a pokolra, hanem csak úgy.
Neil még úgy is szereti Istent, hogy tudja, nem igazságos.
Nagyon
érdekes volt számomra ez a novella, mert az Istennel kapcsolatos
kérdések közül én csak annak az eldöntéséig jutottam el, hogy
higgyek-e benne vagy sem (nem). Az, hogy Isten létének bizonyossága
esetén is mennyi probléma lehet a hittel, bennem fel sem merült
eddig.
Nem
tudom, mi a novella tanulsága. Az, hogy ha hiszünk Istenben vagy
szeretjük őt, azt az érzésért önmagáért tegyük, ne pedig
valamilyen cél érdekében, mert azt nem biztos, hogy elérhetjük?
Vagy az, hogy tök mindegy, hogy szeretjük-e Istent, mert nem ezen
múlik, hogy a mennybe vagy a pokolra jutunk? Az is tök mindegy,
hogy jó vagy rossz emberek vagyunk, mert ezen sem múlik a lelki
üdvünk?
A
novellában szerepelt egy nő, aki láb nélkül született, de ezt
adománynak tartotta és lelket tudott önteni azokba, azokat valami
csapás ért, lelkesítő beszédeket tartott nekik. Aztán egy csoda
következtében kinőttek a lábai, s ő ezzel a helyzettel nem
tudott mit kezdeni, nem értette, hogy miért kapta ezt az áldást,
mikor nem volt rá szüksége, s szerette volna azt visszaadni
Istennek. Addig nagyon tetszett az ő története, amíg boldogan
együtt tudott élni azzal, hogy nincs lába. De amikor
szerencsétlennek érezte magát amiatt, hogy lábai lettek, az
kicsit kiakasztott.
Miért
nem tudta ezt elfogadni és együtt élni vele? Ráfoghatnánk, hogy
a szerénysége miatt, mert nem érzi méltónak magát rá, de ebben
az esetben is, engedje már meg Istennek (ha már annyira szereti),
hogy eldöntse, kivel tesz csodát. Persze zavarta az igehirdetésben
is, hiszen ő már nem volt fogyatékos, így a mondandója, hogy
együtt lehet élni a klönböző fogyatékosságokkal és
betegségekkel is, már kevésbé hangzott hitelesen. De akkor ki
kellett volna találnia más szöveget. Vagy felhagyni az
igehirdetéssel és más munka után nézni.
Szépségvakság: Dokumentumműsor:
Ebben a
novellában a kalliagnózia (amit röviden kallinak neveznek)
segítségével el tudják érni, hogy az emberek ne tudják
megkülönböztetni, hogy melyik arc szép és melyik csúnya. A
beavatkozás nem jár fájdalommal és könnyedén visszafordítható.
Vannak olyan gyerekek, akik kallival nőnek fel (a szüleik döntenek
így), és kötelezővé szeretnék tenni egy egyetemen is az
alkalmazását, ami hatalmas vitát robbant ki. A kalli támogatóinak
és ellenzőinek verbális összecsapásait tartalmazza ez a novella.
Bámulatosnak
találtam, hogy a novella végigveszi az összes szóba jöhető
érvet a kalli mellett és ellen, teljesen hihetővé téve ezt a
vitát. Én is azon kezdtem töprengeni, hogy megszavaznám-e az
egyetemisták helyében a kötelezővé tételét vagy sem. Mellette
szól, hogy így a diákok nem a külsejük alapján ítélnék meg
egymást, hanem a jellemük, képességeik alapján. Nem töltenének
annyi időt saját külsejük szépítgetésével sem, és nem okozna
lelki törést a nem túl előnyös külsejű diákoknak az, hogy
csúnyának tartják őket a többiek. A kalli ellenzői szerint nem
tekintik felnőttnek őket amiatt, hogy korlátozni akarják őket a
szépség érzékelésében. A szép lányok nehezményezik, hogy
előnyöktől esnek el akkor, ha nem látják őket szépnek a
többiek, a helyes fiúk pedig csak jó csajokkal akarnak randizni,
ezért ők se támogatják a kalli bevezetését.
Ellene
szól az is, hogy akik bekapcsoltatják a kallit, azok képtelenek
észrevenni, ha mások a külsejük alapján diszkriminálják őket
vagy másokat. Így az ilyen visszásságok rejtve maradnak. A
szépségipar is a kalli ellen van természetesen, a szavazati joggal
rendelkező diákok lefizetésétől sem riadnak vissza, és attól
sem, hogy digitális befolyásolásnak vessék alá a diákokat
(szónokuk karizmatikusnak tűnik a nézők szemében, holott
valójában nem az) annak érdekében, hogy leszavazzák a
kezdeményezést. Végül sikerrel is járnak.
Szóval
rengeteg érvet hoz fel a novella pro és kontra. Úgyhogy a végén
én már el se tudtam dönteni, hogy mire lenne helyes szavaznom, ha
a diákok helyében lennék. Bár szerintem engem az emberek külseje
nem befolyásol nagyon a megítélésükben, de azért nehéz lenne
vitatnom, hogy jobban esik egy szép emberre néznem, mint egy
csúnyára. És ha másokat esetleg nagyon is befolyásol a külső
az ítéletalkotásban, akkor mi van? A külsőnk ugyanúgy a
részünk, mint a bensőnk. Igazándiból alapvetően egyik sem az
ember saját érdeme, főként a genetika, családi körülmények,
neveltetés határozza meg, hogy milyenek leszünk. Ha nem jogos
elítélni valakit azért, mert csúnya, akkor az sem lehet az, ha
azért ítéljük el, mert buta. Arról sem ő tehet.
Az én
egyéni értékrendem szerint mégis elsősorban a belső
tulajdonságaik alapján kell megítélni az embereket, ezért én,
azt hiszem, megszavaznám a kallit, de csak akkor, ha mindenkinél
kötelezővé tennék, nem csak egy szűk csoportnál.
Tetszési
index:
92%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése